woensdag 24 februari 2016

Haiku: Hete oogprikkels Exodus 9:1 +8

Haiku

Hij strooit asregen
om te kunnen uitzwaaien-
Hete oogprikkels.

Maria Segers  24/2/2016
n.a.v. Exodus 9:1 + 8


Exodus 9:1  En de Here zeide tot Mozes: Ga tot de Farao en spreek tot hem: zo zegt de Here, de God der Hebreeën: Laat mijn volk gaan om Mij te dienen.

Exodus 9:8 En de Here zeide tot Mozes en Aäron: Neemt uw handen vol roet uit de smeltoven, en laat Mozes dit in de lucht strooien tot aanschouwen van Farao.

Woordoverdenking: Exodus 9:1-12

Hij strooit asregen om te kunnen uitzwaaien-

Het doet me denken aan Pompeï waar de vulkaanuitbarsting zorgde voor as en puin! Alles werd vernietigd. De eens zo mooie stad weggevaagd van de aardbodem!

Mozes kreeg die opdracht van God, omdat Farao het volk van God zou willen laten vertrekken uit het land Egypte. Maar de Farao wil niet luisteren...al richt God veel onheil aan in hun streek... zodat zelfs de Farao het aangezicht van Mozes nooit meer wil zien : de pest, puisten als gevolg van roet uit de smeltoven komen als pesterijen hier aan bod voor zowel mens als dier.

Hete oogprikkels.

Het fijn stof dat wordt veroorzaakt door het roet uit de smeltoven en dat in de lucht terechtkomt kan in de ogen gaan prikken... uit de vulkaanuitbarstingen kunnen zo ook hete oogprikkels ontstaan: dat is een warme smeltoven en als een vulkaan tot uitbarsting komt, kun je je maar beter uit de voeten maken.

Onze God is een rechtvaardige God...maar Hij is soms ook heel toornig als de mens niet wil luisteren naar de opdrachten die Hij geeft. De geboden zijn niet gegeven om het de mens moeilijk te maken, maar juist om de mens te "beschermen".

Gebed:

Heer, help mij om Uw Oog niet te prikkelen door ongehoorzaamheid van mijn kant, want U wil mij graag laten gaan naar het eeuwig "leven" en wil mij niet laten terechtkomen in de hete smeltoven van het eeuwig "oordeel".
Bedankt, Heer dat ik U mij hebt geënt op de olijf , zodat U mij beschermd tegen de gevaren van de wereld.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten