woensdag 21 september 2016

Haiku + overdenking Genesis 25: 19-34

Haiku

Smaken verschillen
maar eten zonder liefde
botst steeds met elkaar..

Maria Segers   21/9/2016
n.a.v. Gen. 25: 28

Overdenking: Genesis 25:19-34
Gen. 25:28 En Isaäk had Esau lief, want wildbraad was naar zijn smaak; maar Rebekka had Jakob lief.

Smaken verschillen:Hier in dit gedeelte zien we "botsingen" door eten teweeg gebracht!

In het eerste gedeelte nochtans zien we dat Isaäk tot de Here bad voor zijn vrouw Rebekka! Rebekka was oorspronkelijk onvruchtbaar ...maar God liet Zich verbidden en Rebekka werd zwanger! ( in vers 21)
Dus zien we dat twee mensen zich met elkaar verbinden en dan een tweeling krijgen...omdat God het gebed van Isaäk heeft verhoord. Deze twee mensen hielden oprecht van elkaar en vertrouwden daarbij volledig op God.

Maar in vers 28 zien we reeds dat er "verschil in liefde" aanwezig is voor hun kinderen: Esau en Jacob!
Hier botsen ze omdat Esau een man was ervaren in de jacht, "een man van het veld"! Hierdoor wint Esau de liefde van zijn vader, die van wildbraad houdt...dat is naar zijn tand van smaak!
Maar Jacob lezen we is een "huiselijk man", en die woont in tenten! Hierdoor wint Jacob het hart van zijn moeder: Rebekka en dat is dus naar haar smaak!

Zo komen dan vader en moeder met elkaar in botsing eigenlijk!

Smaken verschillen: We kunnen in Gods Woord lezen in
psalm 34:9 Smaakt en ziet dat de Here goed is!
of Joh. 8: 52 zal hij de dood in eeuwigheid niet smaken.
Hebr. 2:9 opdat Hij... voor ieder de dood zou smaken
Hebr.6:5 ... de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben;
Col. 2:21 raak niet, smaak niet, roer niet aan

Deze laatste uit Col. 2:21 spreekt vooral over het feit dat we geen acht moeten slaan op de dingen van de wereld, want dat alles zal verloren gaan. We moeten niet vasthouden aan een "eigendunkelijke godsdienst" en geen belang hechten aan alles wat alleen slechts leidt tot bevrediging van ons vlees!

Wat we in ons gedeelte van Genesis hier opmerken is dat Esau zelfs zijn eerstgeboorterecht "niet kostbaar acht" en dus daarmee ook geen rekening houdt met hetgeen God voor hem had als erfrecht. Hij houdt ook geen rekening met hetgeen "na zijn sterven" zal gebeuren!
We lezen in Gen.25:32 En Esau zei: Zie, ik ga toch sterven; waartoe dient mij dan het eerstgeboorterecht? ... en in vers 34 op het einde: Zo verachtte Esau het eerstgeboorterecht!

Esau wilde geen rekening houden met "wat er na zijn sterven gebeurt"...maar God ziet ons hart... Hij kent ons door en door en God wist dat Esau geen rekening wilde houden met wat God hem had willen schenken! Esau "botst" zo ook met God! Het was heel dom van Esau om "Zijn honger" meteen te stillen! Hij was moe, maar toch had hij moeten wachten om te eten op Gods tijd!

Gebed:
Bedankt, Heer dat U ons doet nadenken over "het erfrecht" door dit gedeelte. U acht ons allemaal zeer kostbaar en bent de eerstgeborene van gans Uw schepping. U bent in alles de eerste geworden en door Uw kostbaar bloed mogen wij proeven van uw vergeving. U leed op het kruis, U was moe, U had dorst en honger...U werd zelfs verlaten door Uw Vader aan het kruis...maar toch hebt U Uw werk volkomen volbracht aan het kruis. Telkens weer wachtte U op de instructies van Uw Vader en wij mogen U daarin volgen! Help mij, Heer te wachten. Help mij om uw erfenis ook kostbaar te achten, want ik ben het niet waard om die te ontvangen, maar U hebt ze mij gratis ter beschikking gesteld. U droeg daarvoor alle pijn aan het kruis. Ik mag proeven Heer, dat U goed bent en U zegt tot mij: Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en IK ZAL U RUST GEVEN! Dank U! Heer dat ik er zeker van mag zijn dat U stierf voor al mijn zonden en dat ik voor eeuwig mag wonen in het huis, dat U voor mij reeds bereidt! Dank U dat ik mag weten dat U mij liefhebt! U bent een liefdevolle "Huiselijke Man" voor ieder die U aanvaardt in zijn of haar leven!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten