donderdag 4 januari 2018

Haiku: De schoenriem (3/1/2018)


Haiku : De schoenriem
Hemels doopwater
getuigt over Zijn schoenriem
en Zijn waardigheid  

n.a.v. Joh. 1: 26-27 

Johannes 1:26-27
Johannes antwoordde hun en zei: Ik doop met water, midden onder u staat Eén die u niet kent, die na mij komt; ik ben niet waard Zijn schoenriem los te maken. 

Overdenking
“ Het losmaken van Zijn schoenriem”… daartoe was Johannes niet waardig genoeg… wij dus ook niet!

Losmaken van zoiets als Zijn schoenriem is speciaal. Waarom? Niets wat we hier bezitten op aarde is van onszelf…maar alles behoort Hem toe…zelfs zoiets kleins als een schoenriem!

Het tegenovergestelde van losmaken is vastzitten! En daar gaat ook het getuigenis van Johannes over tenslotte. De mensen zitten vast in “hun woestijnwereld”. Ze lopen rond met knellende schoenen! Johannes wil ze er vanaf helpen en daarom doopt hij ze met water om de mensen te wijzen op Hem, die onder hen staat op dat ogenblik …maar die ze niet kennen! Hij kan hen allemaal bevrijden van alles waarin zij en wij vastzitten! Hij alleen is daartoe waardig…niet wijzelf!

De vraag is nu ook aan ons: kennen wij Hem, die ook vandaag midden onder ons  staat. Hij kan ons los maken. Hij is De Verlosser! 

Gebed
Dank U Hemelse Vader dat U mij hebt gedoopt met Uw hemels Woordwater om mij los te maken van de wereld waarin ik vastzat. U hebt mij waardig gemaakt om zonder knellende schoenen U te volgen. Zelf ben ik niet waardig om Uw schoenriem los te maken. Help mij om het rechte voetspoor te volgen op de weg die U voor mij gaat, want U bent steeds in het midden van hen die U willen kennen en U gaat ook nog eens achter mij om ons op al onze wegen te behoeden en te bewaren. Help ons om aan Uw Roepstem gehoor te geven opdat wij nooit zullen afdwalen van de rechte Weg!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten