zaterdag 8 maart 2014

Gedicht: Noodkreet + overdenking: de juiste weg


Noodkreet 

Als niemand het merkt
kent Hij alleen mijn pad
dat doodloopt. Hij ziet het
en weet het. Hij is gehecht
aan mij en aan mijn leven
en ik ben vastgekleefd
aan Hem. Hij kent mij.
Hij ziet mij knielen, bidden,
smeken. Hij kent mijn wensen! 

Hij hoort mijn noodkreet! 

Hij trekt mij naar omhoog
en leidt mij uit elke situatie
die mijn hart beklemt en uit
elke vermoeidheid. Hij ziet het
als ik uitgeput ben. Hij ziet de
strikken liggen die voor mij
worden neergelegd waardoor
ik tuimel en tuimel. Tuimel
daarna in Zijn liefdesschoot
terwijl ik zachtjes zoog
aan Zijn borst en gevoed wordt. 

Krijg nieuwe vleugelkracht! 

n.a.v. Psalm 142 

Maria Segers    7 maart 2014   


Bijbeloverdenking:
Psalm 119:25-32 De juiste weg

vers 28 Mijn ziel schreit van kommer.
               Richt mij op naar uw woord.
vers 30 Ik verkies de weg der waarheid.

              Ik stel uw verordeningen voor mij.
Soms schreit onze ziel van kommer door omstandigheden die voor ons mensen onaangenaam zijn zoals: zware ziekte, werkeloosheid, armoede, verworpen worden door anderen, pijnen van allerlei aard, verkrachtingen, oorlogtoestanden, geweldenarij enz. en dan vraagt de mens zich af: Waarom overkomt mij dit? Wat heb ik misdaan? Wat kan ik daaraan doen? Als iemand schreit van kommer, zijn er sommigen die zich storten op drank of op drugs of geraken op het slechte pad...ze zijn soms zo levensmoe dat ze liever dood willen zijn dan leven en sommigen plegen dan zelfs zelfmoord...we horen soms op TV : er is weer een familiedrama gebeurd enz....maar ze geraken van de ene ellende in de andere! Als je verslaafd bent aan drank of drugs kan je daarvan leren afkikken...maar dan moet je wél eerst je NOOD INZIEN en dan ga je ermee op de weg die een UITWEG biedt...bv. de AA die mensen helpt van de drank af te geraken en ze leren leven van "dag tot dag" en met de slogan: Verander wat je kunt veranderen en aanvaard datgene wat je niet kunt veranderen!

Er zijn dingen in ons leven die we kunnen veranderen en er zijn ook omstandigheden die we nooit meer kunnen veranderen, zoals het verleden bijvoorbeeld...wat gebeurd is, is gebeurd en ook al willen we soms de klok terugdraaien, dat kunnen we niet...ook niet door klagen en zagen! of drinken of onszelf te vergooien! Hoe moeten we het dan aanpakken om "DE JUISTE WEG" te kunnen vinden? dat is onze vraag, nietwaar?
God geeft in dit gedeelte van zeven verzen antwoorden op je vragen! Om te beginnen zegt Hij dat onze ziel kleeft aan het stof! Ja, wij zijn stof en tot stof zullen wij weerkeren...maar God wil niet dat we doodgaan...Hij wil dat wij leven! (vers25) Hij kan leven geven door ZIJN WOORD! Hij zegt dat Hij zijn wegen daarin heeft verhaald en dat de antwoorden daarin staan (vers 26) en Hij wil ze ons leren.
Jezus zegt: Matteüs 11:28-30 Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven ; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart en gij zult RUST VINDEN voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Hij vraagt van ons om de weg van de waarheid te kiezen en "orde"wetten te volgen m.a.w. orde op zaken te stellen...wanordelijke zaken zowel in ons lichamelijk huis als in ons geestelijk huis of zelfs in ons aardse huis moeten verdwijnen... God is een God van orde, van reinheid en van heiligheid! Wij zijn als "stofjes aan een weegschaal" zegt God! Maar onze God wil ons overvloed en leven schenken en blijdschap in ons leven! Hij, Jezus wordt ook wel "de Vredevorst" genoemd! Alle onvrede moet verdwijnen uit ons leven! Psalm 23 :1 zegt: De Here is mijn herder... MIJ ONTBREEKT NIETS!

God heeft Zijn Zoon gezonden naar deze wereld...Johannes 1:1 zegt het zo: In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en HET WOORD WAS GOD

Johannes 1:14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van een eniggeborene des Vaders, VOL VAN GENADE EN WAARHEID!
God heeft dus zijn liefdesbrieven geschreven onder de vorm van het woord en Hij heeft zijn Zoon geschonken als blijk van zijn liefde. God verliet zijn hemel, zijn heerlijk paleis om naar dit aardse tranendal te komen!
Hij weet het wat het is om dood te moeten gaan, geslagen te worden, pijn te hebben enz. Hij droeg alle zonden aan het kruis en alle ziekten ook om de mensheid te bevrijden van "de schrei van kommer" Hij schreeuwde het Zelf uit: Mijn Vader, mijn Vader, waarom hebt Gij mij verlaten?
God Zelf , Jezus dus, het vleesgeworden Woord, koos zelf voor de moeilijkste weg om ons mensen te redden van de grootste vijand: de dood! Maar nu leeft Hij en bidt en pleit voor ons dat wij "rust zullen vinden in de juiste weg, die van de waarheid, die van Hem Zelf dus!"
Hij verlangt dat wij in Zijn voetspoor zullen wandelen. Hij wil dat wij ons hart verruimen (vers 32) en dat wij Hem dus een plaats geven in ons hart. Hij wil graag in ons wonen met Zijn Heilige Geest! Heb je nog plaats vrij in je hart of is er slechts een plaatsje voor hem op de buiten...in een stal? GEEF HEM JE HART... RUIM AL DE VUILIGHEID IN JE HUIS OP... en dan vind je de juiste weg... want HIJ IS DE WEG, DE WAARHEID en HET LEVEN!


En al zijn wonderwerken staan beschreven in het Woord  en die mag je overdenken zegt Psalm 119 vers 27 en daarbij mag je vragen of Hij jou zijn bevelen doet verstaan! Hij wil graag dat je je vastklemt aan "zijn getuigenissen", want Hij wil ons niet "beschaamd" laten staan (vers 31)...maar Hij wil ons hart verruimen!      


Geen opmerkingen:

Een reactie posten