dinsdag 9 december 2014

Kerstgedicht: Moederhuis + Gods keuze (leesrooster)


Moederhuis 

Maria was nog een reine maagd
en zou binnenkort gaan trouwen
want Jozef had haar hand gevraagd
en had haar gekozen uit de vrouwen. 

Maar plots stond de engel Gabriël daar
en zei dat ook God haar had uitgekozen.
Dat raakte bij haar een gevoelige snaar
en meteen begon ze fameus te blozen. 

De engel vertelde haar hoe dat zou gebeuren
en dat ze zwanger zou worden van een Zoon.
Ze heeft daarover helemaal niet liggen zeuren
want Hij zou dragen een heilige koningskroon. 

Bovennatuurlijke kracht bracht toen nieuw leven
en zo werd ze het moederhuis van de Heer.
De engel is niet bij haar thuis gebleven.
Haar Magnificat klonk later keer op keer! 

Maria Segers                    23 november 2014



Gods keuze (Leesrooster)
Jesaja 41:1-7 

Jesaja 41:9 en10  gij, die Ik gegrepen heb, van de einden der aarde en geroepen uit haar uithoeken, tot wie Ik zei: Gij zijt mijn knecht, Ik heb u verkoren en u niet afgewezen – vrees niet, want Ik ben met u; zie niet angstig rond, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met mijn heilrijke rechterhand. 

Binnenkort vieren we de geboorte van Jezus Christus opnieuw dat Kerstmis genoemd wordt!
Daar begon reeds in de kribbe “de keuze van God” om “LICHT” te brengen in iedere mens op aarde.

Daar kwam Hij wonen in een maagd! Maria was haar naam! Niet zij had Hem uitgekozen…maar Hij had haar uitgekozen om “EEN PLAATS TE VINDEN OP AARDE” ! Hij wilde uit haar geboren worden, want dat kwam de engel Gabriël zeggen op een dag bij haar thuis…zij zou zwanger worden en een Zoon krijgen en ze moest Hem Jezus noemen en Hij zou Zoon van de Allerhoogste genoemd worden en de Here God zou Hem de troon van zijn vader David geven, en Hij zal als koning over het huis van Jacob heersen in eeuwigheid, en aan zijn koningschap zou geen einde komen!
Maria die zelf nog een tienermeisje was en reeds ondertrouwd met Jozef vroeg: Hoe zal dat gebeuren, daar ik geen omgang met een man heb? En de engel antwoordde en zei: De heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen; daarom zal het Heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden. (Lucas 1: 31-35) 

Wat zal Maria wel niet allemaal gedacht hebben? Ze zou het zeker niet gemakkelijk krijgen! Wat zullen de mensen wel niet zeggen? Zwanger zijn en nog niet getrouwd was zeker in die tijd een schande voor de familie! En om dan nog maar te zwijgen van Jozef…hoe zal die dat allemaal bekijken? Er zullen best wel vragen in haar opgekomen zijn… want meteen vraagt ze aan de engel: En hoe zal dat dan gebeuren, want ik heb geen omgang met een man! Jazeker..dat wist God wel allemaal en toch kiest Hij haar uit om de moeder te worden van Zijn Zoon: Jezus Christus! God Zelf wilde in haar komen wonen! Hij wilde dat ze plaats maakte voor Hem in haar lichaam! En gelukkig heeft zij haar “JA-WOORD” gegeven…want dat kunnen we later lezen in Lucas vers 38!

En als ze dan later naar haar nicht Elisabeth gaat zingt ze van blijdschap een lied… ze juicht omdat Hij haar heeft uitgekozen… men noemt die lofzang:Magnificat!

Hier volgen de woorden daarvan uit Lucas 1: 46-55
Mijn ziel maakt groot de Here,
en mijn geest heeft zich verblijd over God, mijn Heiland,
omdat Hij heeft omgezien naar de lage staat zijner dienstmaagd.
Want zie van nu aan zullen mij zalig prijzen alle geslachten, omdat grote dingen aan mij gedaan heeft de Machtige. En heilig is zijn naam en zijn barmhartigheid van geslacht tot geslacht voor wie Hem vrezen.
Hij heeft een krachtig werk gedaan door zijn arm,
en Hij heeft hoogmoedigen in de overlegging huns harten verstrooid;
Hij heeft machtigen van de troon gestort en eenvoudigen verhoogd,
hongerigen heeft Hij met goederen vervuld en rijken heeft Hij ledig weggezonden.
Hij heeft Zich Israël, zijn knecht, aangetrokken, om te gedenken aan barmhartigheid, - gelijk Hij gesproken heeft tot onze vaderen –
voor Abraham en zijn nageslacht in eeuwigheid. 

Ook Israël, zijn volk, het nageslacht van Abraham wordt hier in Jesaja “UITGEKOZEN” door God zelf…en Hij zal ook voor hen zorgen tot in eeuwigheid …zij zullen voor niets bang hoeven te zijn, want God zal hen altijd helpen…en ook lezen we verder in Jesaja vers 41:16 dat ze “ZULLEN JUICHEN in de Here en BEROEMEN in de Heilige van Israël!” 

Ook wij mogen aan de Wortel van het Leven deelhebben, want ook God kiest nu eveneens mensen uit om bij Hem te horen. Iedereen, die zoals Maria een plaats geeft in zijn hart om daar Jezus te laten wonen, die zal behouden zijn voor altijd en zal ook gerekend worden tot zijn zonen en dochters. Al wie zijn lichaam aanbiedt als een tempel waarin de Heilige Geest mag wonen… die zal begrijpen dat hij of zij een kind van God is, want allen die Jezus Christus aanvaarden in hun leven en in Hem geloven zullen voor altijd behouden zijn en zullen nooit sterven…alleen wordt hun aardse tent afgebroken en in een ondeelbaar ogenblik worden hun lichamen ooit veranderd en gelijkvormig gemaakt aan dat van de “Opgestane Heer Jezus Christus”! 

Moge mijn gebed daarom zijn: Heer wij willen in alles ons JA-WOORD aan u geven en U de eerste plaats geven in ons leven, want wij weten dat U naar deze aarde bent gekomen om ons te “verlossen” om ons te “redden”, want U houdt van ons en stierf voor ons. Wij willen net zoals Maria juichen in U en dankbaar zijn want U zorgt voor ons en helpt ons…wij hoeven voor niets bang te zijn, want U bent een ontfermende en barmhartige, Heilige God!
 

 

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten