donderdag 15 oktober 2015

Overdenking: Jesaja 28:14-22 Een kostbare hoeksteen

Overdenking: Jesaja 28:14-22 Een kostbare hoeksteen

Jesja 28:16 ...daarom zo zegt de Here: Zie, Ik leg in Sion een steen ten grondslag, een beproefde steen, een kostbare hoeksteen, van een vaste grondslag

Wat prachtig toch dat we bij de droevige geschiedenis, die vanuit Jesaja 28 begint, te kunnen lezen dat onze God: een kostbare hoeksteen legt als "vaste grondslag".

Wij mogen ons huis bouwen op een "vast fundament: Jezus Christus zelf".
Hij, Gods Zoon, is die kostbare hoeksteen!
Hij was ook wel die "beproefde steen".
Gods woord zegt ook dat wij: christenen: "levende stenen" worden genoemd...waarmee "het geestelijk huis" wordt gebouwd.

Als er een brief is in de bijbel, die vaak spreekt over het woordje: "Kostbaar" dan is dat de Petrusbrief waarin dat woordje tot vijfmaal wordt genoemd!
1) Uw geloof, kostbaarder dan vergankelijk goud, dat door vuur beproefd wordt, tot lof en heerlijkheid en eer blijke te zijn bij de openbaring van Jezus Christus. (I Petr.1:7)
2) vrijgekocht van uw ijdele wandel met het kostbaar bloed van Christus, als van een onberispelijk en vlekkeloos lam (1 Petr. 1:19)
3) en komt tot Hem, de levende steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en kostbaar, en laat uzelf ook als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis,...(1 Petr. 2:4-5)
4) Zie, Ik leg in Sion een uitverkoren en kostbare hoeksteen en wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen (1 Petr.2:6)
5) Gij, vrouwen: uw sieraad zij niet uitwendig, maar de verborgen mens van uw hart, met de onvergankelijke tooi van een zachtmoedige en stille geest die kostbaar is in het oog van God. (1 Petr.3:4)

Ons geloof zal wél beproefd worden...want als Jezus beproefd is geworden, dan zullen zijn navolgers dat ook worden!
We zien het ook in de teksten hierboven uit de eerste Petrusbrief staan!
Maar we mogen weten dat al wie zijn geloof bouwt op "het ware fundament: Jezus Christus" dat niemand beschaamd zal uitkomen (zie hierboven: 1 Petr.2:6)

En een ander fundament...een andere vaste grondslag bestaat er niet, zegt Gods Woord ons in 1 Corinthiërs 3:11:
Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen!
Maar het is wél belangrijk op toe te zien hoe men daarop bouwt!
Het is wel belangrijk inderdaad om zo te bouwen dat het niet zal instorten! Het is eveneens belangrijk om te zien of je met kostbaar gesteente bouwt! (1 Corinthiërs 3: 12 )
Het is ook belangrijk om te bouwen dat het  een vaste grondslag heeft.
Het huis mag niet gaan wankelen bij storm of wind of overstroming enz. Maar het moet kunnen vaststaan en daarom moet het gebouwd worden op de Rots:
Jezus Christus (Lucas 6:48).

Gebed:
Heer help mij om te bouwen op het enige en ware fundament Jezus Christus met kostbaar gesteente, zoals goud en zilver, werken die waarde hebben en dankbaarheid uitstralen en die tot eer en heerlijkheid zijn van Uw Naam.
Heer, gebruik mij als een levende steen...ook al word ik beproefd...help mij dan te denken aan het onberispelijk en vlekkeloos lam dat zijn bloed heeft gegeven en Zelf ook beproefd is geworden, maar is doorgegaan tot het einde en help mij dan ook te zien naar de vreugde die voor mij ligt: de eeuwige hoop en naar het huis dat Hij in de hemelse gewesten nu reeds voor mij aan het klaarmaken is!
Help mij om vast te staan en evenwichtig te blijven, want Hij is mijn Rots, mijn vaste grondslag, mijn levende en kostbare hoeksteen van mijn leven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten