zondag 25 oktober 2015

Blinde bedelaar: haiku + overdenking: Marcus10:46-52

Haiku

Blinde bedelaar
roept op de Zoon van David
die hem dan doet zien.

Maria Segers 25 oktober 2015

Overdenking: Marcus 10:46-52
De genezing van Bar-Timéüs

3 dingen worden duidelijk in beeld gebracht in dit gedeelte van Marcus:
1) Zijn nood (blind)
2) Zijn geloof (roept op Jezus)
3) Zijn redding (Hij geneest en kan weer zien!)

Deze drie zaken komen ook aan bod in mijn gedicht (haiku)!

1) Zijn nood
Het is steeds belangrijk dat we in ons eigen leven "onze zwakheden of onze noden" leren erkennen! Niemand is perfect! Niemand doet wat goed is, zelfs geen één, leert Romeinen 3:12!
We mogen dan denken, dat wij het toch goed genoeg doen, God Zelf leert ons dus dat dit "een leugen" is...eigenlijk zien we dan onszelf niet, zoals God ons ziet...eigenlijk zijn we van nature allemaal (geestelijk) blind!
De "echte (lichamelijke) blinde" die van nature niet zien kan...wenst daarvan bevrijd te worden...bevrijd van de duisternis...hij wil genieten van kleuren, hij wil kunnen werken (in plaats van te leven van de sociale uitkeringen bij manier van spreken...),hij wil weten waar hij loopt op de weg! Ook wijzelf moeten bevrijd worden van deze duisternis en gaan tot "de ware Lichtbron"! Jezus Christus , de Zoon van God, Hij is diegene die ons kan bevrijden van de duisternis en brengen naar het licht...Hijzelf is "HET LICHT DER WERELD"!

2) Zijn geloof
De blinde kan dus niets anders doen dan bedelen! Maar de mensen willen hem niet "zien of horen"! De mensen gaan aan hem voorbij! Ze hebben hem nu al zo dikwijls gezien langs de weg naar Jericho! Het doet me ook meteen denken aan de parabel van "de barmhartige Samaritaan" waar een mens van Jeruzalem reisde naar Jericho en in de handen van rovers was gevallen (Lucas 10:30) en de priester en de Leviet hielpen deze mens niet...maar wel een Samaritaan, die eigenlijk tot een vijandelijk kamp behoorde en deze ging de "gekwetste man niet voorbij!" Jezus wijst er in deze gelijkenis op dat deze Samaritaan eigenlijk als een voorbeeld voor ons is , want Hij zegt op het einde van deze gelijkenis: Doe gij evenzo! en meteen laat dit verhaal ook zien wie eigenlijk onze naasten zijn nl. gekwetste en noodlijdenden of hulpbehoevenden! 

Deze blinde bedelaar roept op de Zoon van David:
Marcus 10:47- 49 En toen hij hoorde, dat het Jezus van Nazareth was, begon hij te roepen en te zeggen: Zoon van David, Jezus, heb medelijden met mij! En velen bestraften hem, opdat hij zou zwijgen. Doch hij riep des te meer: Zoon van David, heb medelijden met mij! En Jezus stond stil en zeide: Roept hem!

De blinde Bartiméüs moet in dit geval héél hard roepen op "DE BARMHARTIGE", "DE MEELIJDENDE". De blinde had reeds gehoord van Jezus en hij wist al wél dat Hij "De Wonderdoener" was...en daarom wilde de blinde niet dat Jezus aan hem zou voorbijgaan! Maar het eigenaardige in dit gedeelte is wel dat Jezus toch wel enigzins "het geloof" van de blinde op de proef stelt, want Hij gaat niet meteen naar de blinde toe, al kon Hij dat ook gedaan hebben, maar Hij vraagt aan de omstaanders: Roept hem! Jezus heeft wél medelijden met die blinde man!
Sommige mensen wilden hem wél de mond snoeren! Maar Jezus niet! Hij staat stil als de blinde Hem smeekt om medelijden te hebben! Hij weet ook "WIE JEZUS CHRISTUS IS"!
Maar eveneens merken wij op dat Jezus "de medemens" oproept om deze blinde man een handje mee te helpen om naar Jezus toe te gaan!
Ook wel treffend in dit gedeelte mogen we dan lezen dat dezen dan ook mee helpen "BEMOEDIGEN" en zeggen: Houd moed, sta op, Hij roept u. (Marcus 10: 49)
Toen wierp hij zijn mantel af, sprong op en ging naar Jezus. (Marcus 10:50)
Meteen gehoorzaamt de blinde bedelaar, want hij werpt zijn "ballast" of "zijn oude klederen af"...zijn mantel en hij springt op van vreugde!

Ook in het volgende gedeelte van Marcus 11 :de intocht in Jeruzalem mogen we zoiets lezen in vers 7: En velen spreidden hun klederen op de weg en anderen groen dat ze van het veld plukten. (vandaar palmzondag)

Dat is nu juist weer zo iets typisch voor mensen die "gelovig" worden!
Jezus roept en zegt "KOM" en "WIE GAAT TOT HEM, SPRINGT OP". Overal in de bijbel zien we dat gebeuren...Jezus wil genezen, Jezus wil blijde gezichten zien...maar Hij wil wél dat we zelf eerst roepen op Hem en bedelen of bidden of vragen ( en dan wel niet vragen zoals in het vorige stuk geschreven staat in Marcus 10:37 om dat in "zelfzucht" te veranderen...niet om te heersen, maar
wél om te dienen!) Als wij dan tot Hem roepen...dan worden ook onze ogen verlicht en krijgen we "EEN NIEUW LEVEN" dat eeuwig duurt...


3) Zijn redding
Ga heen, uw geloof heeft u behouden. En terstond werd hij ziende en volgde Hem op de weg. (Marcus 10:52)
Al wie tot Jezus gaat als Hij roept op Hem en op Zijn Naam vertrouwt, die zal gered of behouden worden! Je kan Hem dan ook "geestelijk" zien...in dit geval "lichamelijk".
In dit gedeelte zien we zelfs de naam staan van de man die genezen wordt: nl. Bartiméüs (zoon van Timéus)...en God ziet naar iedere mens om, die zijn eigen nood erkent en tot Hem gaat met zijn nood en Hem om hulp smeekt. Onze namen staan in zijn Handpalmen gegrift! Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen...al wie Hem aaneemt als zijn persoonlijke Verlosser, Heiland of Redder, zal behouden worden en een kind worden van God de Vader.
We merken ook nog op dat nu deze blinde "genezen is" Hem ook verder volgt!
Dat is ook iets wat kenmerkend is voor een oprecht gelovige: steeds verder op Jezus blijven zien en Hem blijven volgen, overal waar Hij gaat ! Laten we goed leren luisteren naar "Zijn stem"!

Gebed:
Dank U wel, Hemelse Vader dat U mij hebt geroepen en dat ik uw roepstem ook werkelijk heb gehoord. Ik heb mijn oude mantel afgelegd en voor uw voeten neergeworpen... want U bent mijn Grote Koning, palmtakken waardig, waarmee ik U hulde wil brengen, want ik was blind en nu kan ik zien. U hebt mij nieuwe klederen aangedaan! Bedankt dat U niet aan mij bent voorbijgegaan, maar mij voor eeuwig hebt verlost. Help mij om U te blijven volgen en op U te blijven roepen als ik in nood verkeer! Bedankt dat ik kan opspringen van vreugde, want U alleen bent mijn vreugde en geeft mij vrede in mijn hart!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten