woensdag 11 november 2015

Haiku: Zie mijn ellende + overdenking

Haiku

Zie mijn ellende.
Maak mij levend naar uw woord.
Zie ik heb U lief!

Maria Segers    11 november 2015

Overdenking: psalm 119: 153-160

Deze psalm begint in vers 153 met: "Zie mijn ellende en red mij".
Het doet me denken aan de woorden van Paulus in Romeinen 7:24
Ik ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

Paulus verlangde om "het goede" te doen...maar hij merkte op dat "het kwade" nog steeds in zijn lichaam aanwezig was ...en dat veroorzaakte "strijd" in hem!
Het maakt hem tot "krijgsgevangene" van de "wet der zonde", die in zijn ledematen is!

Ook wij zijn nog steeds "zondaars" ook al zijn we gelovige christenen! Wij hebben nog steeds verlossing nodig en bevrijding, want de zonde kan ons "gevangen" nemen! Nochtans hebben we Iemand die ons uit dat "gevangenkamp" bevrijdt en verlost: nl. Jezus Christus! Hij bidt en pleit voor ons en ook de Heilige Geest bidt en pleit voor ons!
Jezus Christus heeft Zelf "de zondestrijd van alle mensen" op het kruis gedragen! Hijzelf was door Zijn Vader verlaten, want God kan geen enkele zonde door de vingers zien! God is daar te "Heilig" en te "Rein" voor! Maar door het offer dat Jezus Christus heeft gebracht, mogen wij nu vrijuit gaan! God wil zelfs "in ons wonen"! Hij stortte zijn Heilige Geest daarvoor uit in onze harten!
Die Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn!
Maar ieder kind van God wil ook "reiniging en heiliging" en tracht ook zo te leven vanuit de genade van God!
De redding van ons vlees ligt alleen maar in het feit dat Jezus Christus Zelf op het kruis de zondeschuld gedragen heeft! Hij is opgestaan uit de dood en heeft ook daarmee "de dood" overwonnen!

Ieder mens kan tot Jezus Christus gaan om barmhartigheid en verlossing of redding van zijn zonden te krijgen...maar dan moet hij "zijn zondelast of schuldenberg" afgeven aan Hem, die daarvoor heeft betaald aan het kruis: nl. Jezus Christus! Hij is Het Levende Woord van God! Hij is De Waarheid, die redt en bevrijdt.
Jezus Christus heb ik lief...zonder Hem gezien te hebben!

Ooit schreef ik eens een gedicht: Lachai-Roï... deze titel heb ik gekozen omdat de slavin van Sara namelijk Hagar tot God riep...nadat zij uit haar ellende was verlost: "Heb ik ook omgezien naar Hem, die naar mij ziet." (Genesis 16:13 en 14)...Daarom noemt men die put: de put Lachai-Roï;

Ik zal mijn gedicht hier nog even bijvoegen:


Lachai-Roï

De Levende heeft mij gezien
Hij kende mijn naam
ik was verstoten
op de vlucht 

Hij heeft naar mijn ellende omgezien
stilde mijn dorst en leed
in mijn woestijnplaats
van eenzaamheid 

Hij ondernam een reddingsplan
zag mijn verlorenheid
genas mijn ogen
van tranen 

Hij ondersteunde mij met Zijn Engel
zag mijn gehoorzaamheid
en knikkende knieën
als Zijn slavin 

Hij stuurde mij op Zijn rechte pad
met Zijn volledige levensplan
in mijn gevulde lege hand
naar de waterbron 

Maria Segers                        11 maart 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten