zaterdag 21 november 2015

Ik vind rijke buit...Psalm 119 vers 162

Haiku

Ik vind rijke buit
en wordt vervuld met blijdschap 
door uw lichtend Woord.

Maria Segers  21 november 2015


Overdenking: Psalm 119:161-168

Psalm 119:162 Ik verblijd mij over uw woord
als iemand die rijke buit vindt.

Ik zou een vraag kunnen stellen zoals : "Win jij graag de lotto?"
We zouden waarschijnlijk zeggen: natuurlijk, wat zou ik blij zijn!
Wel in dit gedeelte zien we dat "er een rijke buit gevonden wordt"...maar dat kunnen we vinden in "woorden van God".
In Gods woord diep graven betekent: "Schatten vinden"!
Het betekent zoals we in vers 165 kunnen lezen:
"Zij die uw wet liefhebben, hebben grote vrede, er is voor hen geen struikelblok."
Iedereen die "het levend woord" kent, kent die grote Vredevorst: Jezus Christus! Hij kwam ons bevrijden uit de kwade macht, die ons gevangen hield.

In Johannes 1:2-5 kunnen we lezen:
"Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden is . In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen."
en dan verder in vers 9 en 10: "Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld. Hij was in de wereld en de wereld is door Hem geworden en de wereld heeft Hem niet gekend."

Binnenkort vieren we "kerst" en dat wordt "het feest van de vrede genoemd"...dan wordt eigenlijk de geboorte van Jezus Christus opnieuw gevierd: het verjaardagsfeest eigenlijk van De Vredevorst!
Het is een feest van "Licht". Alle straten en uitstalramen en ook kerstbomen en kersthuisjes worden "verlicht"...dit alles is nog steeds een verwijzing naar "De lichtende bron: Jezus Christus dus, want Hij is Het Licht der wereld!"
Hij is het waarachtige Leven...Hij is ook de bron van al het leven!
Als we begrijpen dat Hij ons heeft geschapen...dan begrijpen we psalm 119 vers 168 waar geschreven staat:"Uw bevelen en uw getuigenissen onderhoud ik, want al mijn wegen zijn voor u."
Voor onze God ligt alles open en bloot, al onze gedachten, alles wat wij doen en zeggen, ja alles is bij Hem bekend! Wij kunnen voor Hem niets verborgen houden, want voor Hem bestaan er geen geheimen!

Daarom juist kunnen we een enorme vreugde kennen als we dicht bij "Het Woord leven of in Zijn Licht wandelen...want psalm 119 vers 105 zegt:"Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad."

Gebed:
Ik wil U meer dan zeven maal per dag loven en prijzen zoals in dit gedeelte vers 164 zegt om uw rechtvaardige woorden, want ze zijn goed voor mijn lichaam, ziel en geest...ja ze zijn de blijdschap van mijn hart, uw woorden zijn als een rijke schat, die nooit opgeraakt en ik mag mij gelukkig prijzen omdat ik het ware leven gevonden heb en grote vrede diep in mijn hart. Ik dank U vooral omdat al mijn wegen en gedachten bij U bekend zijn, ja dat er niets voor U verborgen is en dat ik altijd met al mijn zorgen bij U terecht kan, want U alleen bent mij in elke nood heel nabij, U bent mijn hulp en mijn bevrijder. Met de psalmist mag ik ook uitroepen: Ik verblijd mij zeer over uw woord en daardoor heb ik grote vrede en is er voor mij geen enkele struikelblok, want uw Woord is als een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten