zondag 27 april 2014

Paasgedicht: Mijn Paasei + overdenking: Kopen en verkopen


Mijn Paasei 


De klokken luiden ’s morgens vroeg.
De eitjes die ik in mijn mandje droeg,
had ik gevonden in onze tuin.
Ze waren van chocolade, wit en bruin. 

Ik keek naar de hemel omhoog.
Toch was er niets dat daar bewoog!
Geen enkel ei was echter kapot.
‘k Begreep het niet, was ik op slot? 

Met mijn mand in mijn hand dacht ik nog na.
’t Is Pasen vandaag  en iedereen roept: hoera!
Waarom dit raadsel en is er feest?
Als kind  was dit echter wel plezant geweest! 

Maar vandaag is ’t voor mij opgelost.
‘k Vond Het Ei dat mij van alles heeft verlost!
’t Hing aan een kruis en zeer breekbaar.
't Werd in de grond gestopt en bleek onvindbaar! 

Maar vandaag is ’t Pasen, de aarde is omgewoeld.
Het is verrezen , ’k weet nu wat er is bedoeld:
De Eischaal is gebroken,  nu is ’t pas bereikbaar!
Het Ei werd vruchtbaar en tegelijkertijd bruikbaar! 

‘k Moet niet meer gaan zoeken, ’t is openbaar.
Niets is meer verborgen, maar zonneklaar!
De lente is gekomen en ook nieuw leven.
‘k Wil breken uit mijn schaal  om ‘t ook te beleven! 

Vandaag geef ik mijn ei aan Jezus, mijn Heer.
Hij mag mij breken, dan beteken ik meer.
‘k Word dan heel vruchtbaar en ook zeer mooi.
Geborgen in Zijn Mand in eeuwige, hemelse tooi!  

Maria Segers


Bijbeloverdenking:
Jesaja 52:1-6  Kopen en verkopen

vers 3: Want zo zegt de Here: Om niet zijt gij verkocht, zonder geld zult gij worden verlost.

vers 6: Daarom zal mijn volk op die dag mijn naam kennen, dat Ik het ben, die spreek: Zie, hier ben Ik.

Wij mogen als het volk van God ons gelukkig prijzen dat Hij ons heeft vrijgekocht van onze ijdele wandel, die ons door onze vaderen overgeleverd is, niet met zilver of goud, maar met het kostbare bloed van Christus, als van een onberispelijk en vlekkeloos lam. (1 Petr.1:18-19). Jezus Christus is de enige naam, door wie wij behouden worden. Hij is de enige die ons verlossen kon uit onze gevangenschap. Wij waren slaven van de duivel, zonder dit te beseffen, maar door ons geloof te bouwen op Jezus zijn wij bevrijd, zoals eertijds de Joden zijn verlost uit de slavernij van Egypte en gebracht werden naar het beloofde land, het land dat overvloeide van melk en honing, zo zijn wij ook overgebracht naar "het toekomende beloofde land"  en daar hebben wij onze hoop op gevestigd . Als wedergeboren mensen hebben wij nu ook elkander van harte  en bestendig lief omdat wij geboren zijn uit "onvergankelijk zaad" door het levende en blijvende woord van God. (1 Petr.1:21-23)

1 Petrus: 1:24 zegt: Want:
Alle vlees is gras en al zijn heerlijkheid als een bloem in het gras; het gras verdort en de bloem valt af,
maar het woord des Heren blijft in der eeuwigheid (vers 25)
Dit nu is het woord, dat u als evangelie verkondigd is. (vers 25)

Wij mogen blij zijn als we onze deur geopend hebben voor Hem, die Zich aan ons wil openbaren en zegt: Hier ben Ik. Wij mogen Hem danken en aanbidden als wij Zijn Naam: "Jezus Christus" hebben leren kennen en weten wat het betekent te zijn gekocht en betaald door Hem: het Lam dat vlekkeloos ter slachting werd geleid en Zijn mond niet opendeed, want op Golgotha, op dat ruwhouten kruis heeft Hij onze borgsom betaald.

Door Jezus zijn wij verlost van onze zonden. Hij heeft de verzoening voor ons bewerkt. Hij vergeeft en reinigt ons en stelt ons zonder vlek of rimpel voor Hem, als wij bereid zijn om onze zonden te belijden, want Hij is een vergevende en barmhartige God.

Welzalig die zijn geloof op Hem heeft gevestigd, want die zal niet beschaamd uitkomen, want wat Hij beloofd heeft, zal Hij ook uitvoeren.
Jezus Christus is opgewekt uit de dood en heeft de heerlijkheid nu verkregen en al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet sterven maar leven en voor eeuwig bij Hem in Zijn heerlijkheid zijn.
Want Jezus Christus is de Opstanding en het leven! ( Johannes 11:25)
Wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven,
en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven! (Joh.11:26)

Ook al was het vorige week zondag "Pasen" voor mij blijft het alle dagen "Pasen", want Hij heeft mij gekocht en ik heb mij verk(n)ocht aan Hem, die al Zijn liefde en leven gaf om mij rijk en vruchtbaar te maken! Hij is het levende Brood en dat heb ik "broodnodig"!






          

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten