dinsdag 5 juli 2016

Gedicht over "de waterbron"...+ korte overdenking


Lachai-Roï

De Levende heeft mij gezien
Hij kende mijn naam
ik was verstoten
op de vlucht 

Hij heeft naar mijn ellende omgezien
stilde mijn dorst en leed
in mijn woestijnplaats
van eenzaamheid 

Hij ondernam een reddingsplan
zag mijn verlorenheid
genas mijn ogen
van tranen 

Hij ondersteunde mij met Zijn Engel
zag mijn gehoorzaamheid
en knikkende knieën
als Zijn slavin 

Hij stuurde mij op Zijn rechte pad
met Zijn volledige levensplan
in mijn gevulde lege hand
naar de waterbron
 

Maria Segers                        11 maart 2011
 
n.a.v. Gen.16:13 en 14
 
Korte overdenking: Numeri 21:10-20
Hier wordt er gesproken over "Beër" eveneens een waterbron, waarvan de Here tot Mozes had gesproken: "Vergader het volk, dan zal Ik hen water geven". (vers 16)

Vroeger schreef ik reeds dit bovenstaande gedicht: Lachai-Roï (deze naam werd gegeven aan de put, die gelegen was tussen Kades en Bered.) Hagar ontmoette daar de Engel des Heren, die tot haar had gesproken en naar haar ellende had omgezien...vandaar had die put deze naam gekregen.

Haiku

Vergader het volk
breng hen naar de waterbron
en Ik les hun dorst.

De Waterbron is
de plek van de ontmoeting
tussen mens en God

Maria Segers         5/7/2016
n.a.v. Numeri 21:16 en 17

De Barmhartige wil steeds omzien naar zijn volk, dat in ellende zit! Hij wil het steeds verzadigen en overvloedig vullen...in dit geval met drinken uit de waterbron. We zouden ook kunnen denken aan het verhaal van de Samaritaanse vrouw uit Johannes hfst.4...waar eerst Jezus aan haar te drinken vraagt als Hij vermoeid uitrust aan de bron van Jacob, maar daarna schenkt Hij ook wat haar "dorstige ziel" verlangt! 
Jezus Christus is de enige "waterbron" die elke dorst kan stillen...zowel lichamelijk als geestelijk is Hij De Dorstlesser bij uitstek! 
Door het woord van de Samaritaanse vrouw komen er velen tot geloof door haar getuigenis (vers 39)... zij was daar de oorzaak dat er volk bijeen werd vergaderd...en zo wil onze God steeds werken...Hij wil dat zijn volk bijeen wordt vergaderd ...zodat Hij iedereen daar aanwezig...kan vullen met "Zijn Levend Water"!...en daarom lezen we hier dan ook verder dat velen van de Samaritanen tot geloof kwamen, omdat ze Jezus Zelf hadden gehoord (Joh.4:42)!
Bij de bron "Beër" in Numeri mogen we lezen dat Israël dit lied heeft gezongen (Numeri 21:17)

Wel op, gij bron;
zingt haar in beurtzang toe;
de bron, die vorsten groeven,
die edelen des volks boorden 
met scepter, met hun slaven.

Gebed:
Wij mogen U danken, Heer, dat U ons nog steeds bijeen vergadert ...gelijk een hen haar kuikens vergadert,... om U te loven en te prijzen en om van U te zingen, want U bent onze Koning, de Vorst van alle tijden, de oorsprong van elke bron van leven!






1 opmerking:

  1. Mantels Freddy5 juli 2016 om 19:00

    mooie haiku´s. In de woestijn van het leven is de waterbron een dagelijkse noodzaak en het is goed om als gelovigen wekelijks samen te komen met het diepe verlangen om te drinken

    BeantwoordenVerwijderen