woensdag 13 juli 2016

Haiku's + overdenking + gedicht: de val


Haiku’s

Ik wil omkeren
want terwijl ik op weg was
zag ik U niet staan. 

Hij bezweek driemaal
onder het ruwhouten kruis-
maar Hij redde mij. 

Maria Segers      13/7/2016
n.a.v. Numeri 22:34
 

Overdenking: Numeri 22: 15-35  Ik wil omkeren 

Numeri 22: 34 Toen zei Bileam tot de Engel des Heren: Ik heb gezondigd, omdat ik niet wist, dat Gij U op de weg tegenover mij had gesteld, en nu, indien het kwaad is in Uw ogen, wil ik wel omkeren. 

Ik wil omkeren: In deze 20 verzen uit Numeri zien we dat Bileam de verkeerde weg opgaat en het bevel van God overtreedt! God had hem nochtans gewaarschuwd ’s nachts … en toch ging hij mee met de vorsten van Moab en dat had God nu juist verboden! Maar wie niet luisteren wil…moet het voelen! In dit geval was dat eerst en vooral “de ezelin waarop Bileam reed”…want deze ezelin zag de Engel des Heren staan op de weg met een getrokken zwaard in de hand…en daarom week die ezelin af van de weg en ging de akker op…maar nu werd die ezelin voor de eerste keer geslagen… driemaal werd die ezelin geslagen, telkens omdat ze van de juiste weg afweek… en daarna sprak die ezelin tot Bileam !
De ezelin liet hem zien dat Bileam hardvochtig te werk ging en haar verkeerd behandelde! En ze vroeg of ze ooit hem ook zo had behandeld? (vers 30)

Toen werden de ogen van Bileam pas geopend en zag hij ook die Engel des Heren staan en deze sprak hem nu ook aan op het feit dat hij “driemaal zijn ezelin had geslagen” en vroeg naar de reden! Toen wilde Bileam omkeren! Hij beleed zijn fout!

Daarom mocht Bileam blijven leven…want anders had dit zijn ondergang betekend! (vers 32-33) 

Ik wil omkeren: God wil zo graag dat mensen “de goede weg gaan”…en Hij wil hen ook telkens waarschuwen als ze de verkeerde kant opgaan! Dikwijls doet Hij dat ook door Zijn Woord  

Hebreeën 4: 12

Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zo diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten; en geen schepsel is voor Hem verborgen (vers 13) en alle dingen liggen open en bloot voor de ogen van Hem, voor wie we rekenschap hebben af te leggen.

De juiste weg gaan…dat is de weg, die God ons zegt die wij moeten gaan…en er is slechts één goede weg nl. Johannes 14:6 zegt het: Jezus zei tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij!

Jezus Christus werd ook geslagen…gekruisigd en driemaal bezweek Hij eronder!… en gedood…opdat wij zouden blijven leven.

Als iemand op de verkeerde weg wil blijven verdergaan…is het nodig dat God als een tegenstander uitgaat in zijn leven, want anders gaat deze zijn ondergang tegemoet!...
dat lezen we in vers 32 en in vers 33 lezen we daarvan het resultaat: “Toen de ezelin Mij zag, is zij nu driemaal voor Mij uitgeweken; ware zij voor Mij niet uitgeweken, voorwaar dan zou ik nu juist u gedood en haar in het leven hebben gelaten. 

Ik wil omkeren: het gedeelte eindigt met: en nu, indien het kwaad is in Uw Ogen, wil ik wel omkeren!

Iedere keer als we in ons leven bemerken dat we de “verkeerde kant” opgaan…zouden we terug moeten omkeren als we niet “verloren willen gaan”!

Het doet me denken aan de GPS: die telkens ook waarschuwt als we van de weg afwijken, die deze aanduidt als het rechte spoor dat we zouden moeten volgen…die zegt dan ook: probeer om te draaien of probeer om te keren! Als we die “stem negeren” en zeker als we dat gebied niet goed kennen…dan rijden we vast en zeker “verloren”!  

Gebed:
Dank U Heer dat U mij telkens waarschuwt als ik de verkeerde weg insla in mijn leven. Help mij om U in alles te vertrouwen en naar Uw stem te luisteren! U gaf mij Uw Woord en Uw Heilige Geest opdat mijn blinde ogen konden geopend worden…maar ook bedankt Heer dat U Uw leven gaf opdat ik niet mijn ondergang tegemoet zou treden. Help mij niet af te buigen naar rechts of naar links…maar te blijven op het midden van de Weg, die Jezus Christus Mij wijst. Moge Hij nooit mijn tegenstander zijn maar juist “Voorstander” op mijn weg!

 

De val 

U ging gebukt Heer
onder de val van Uw volk
U bezweek onder de ballast
die U droeg op Uw Herdersschouders
en tot driemaal toe was dit ruwhouten kruis
zo zwaar dat U neerviel op de harde ondergrond
zodat iemand bereid was dat kruis mee te helpen dragen
op die wijze hebt U Uzelf verder gesleept tot aan die oordeelberg
daar hebt U gewillig Uw Geest bevolen aan de Handen van Uw Vader
als een vlekkeloos Lam van God hebt U al onze ziekten en zonden gedragen 

U hebt daar krachtig overwonnen en de vijand voorgoed verslagen
want na drie dagen richtte U Uzelf op vanuit Uw stille graf
en ieder die zijn zorgstenen weg wil wentelen op Hem
die nu bij Zijn Vader in de hemel is, die wordt
door Zijn Geest gedragen alle dagen 

die mag bij Hem zitten aan Zijn Koningstafel
drinken van Zijn heerlijke, nieuwe wijn
om voor Hem lofliederen te zingen
want Hij alleen is het waard
van ieder te ontvangen
eerbied en dank 

Maria Segers      28 februari 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten