donderdag 7 juli 2016

Haiku: Gaat heen, Ik zend u... + overdenking Lucas: 10:1-16

Haiku

Gaat heen, Ik zend u
naar een plaats waar Ik ook kom-
schenk het uw vrede.

Maria Segers        7/7/2016
n.a.v. Lucas 10: 1+3-5

Overdenking: Lucas 10:1-16

Lucas 10:3-5 Gaat heen, zie, Ik zend u als lammeren midden onder wolven. Draagt geen beurs of reiszak of sandalen en groet niemand onderweg. Welk huis gij ook binnentreedt, zegt eerst: Vrede zij deze huize.
Lucas 10: 1 Hij zond hen twee aan twee voor Zich uit naar alle steden waar Hij Zelf komen zou.

Gaat heen, Ik zend u: vandaag zijn mijn man en ik juist 44 jaar met elkaar getrouwd. Nooit had ik kunnen denken, na alle ellende, die ik heb moeten meemaken in mijn jonge jaren, dat ik ooit nog van een man zou kunnen houden. Alle vrede was uit mij verdwenen...maar ik had een broer die me zei: Kom, Ga met me mee naar een plaats waar ik ook ben geweest, want ik ken daar een lieve man, die ook bij u kan passen. Mijn broer had samen met mijn huidige man gestudeerd aan dezelfde school en ze kenden elkaar dus al enige tijd. Omdat ik veel hield van mijn broer, vertrouwde ik hem en ging zo met hem mee naar de plaats waar hij me zei! Mijn broer wilde dat er "vrede kwam in mijn leven...en hij wou mij ook die vrede schenken!"
Nu vandaag ben ik blij, dat ik mijn broer toen ben gevolgd ...want vandaag ben ik gelukkig en woont "de vrede in mij".

Gaat heen , Ik zend u: In vers 3 lezen we: Zie, ik zend u als lammeren midden onder wolven...

De apostelen werden gestuurd naar plaatsen waar er "wolven" waren ook! Het kon dus gevaarlijk worden!
Toch vertrouwden ze ook op Jezus bevel en gehoorzaamden Hem en gingen op weg, zoals Hij had bevolen. Zij waren "lammetjes" in de ogen van Jezus!
Maar Hij zond ze voor Zich uit! Maar daarbij zou het niet blijven...Hij zou hen ook achterna komen op dezelfde plaats waar zij heen werden gestuurd! Dat was dus al een hele geruststelling voor hen...want als de "wolven hen zouden trachten aan te vallen"...dan zou hun Meester daarna ook wel eens met hen een "eitje pellen"! Er was wél een voorwaarde: "De apostelen moesten hun vrede aanbieden.
Als deze vredegroet niet werd aanvaard...dan keerde die vrede tot hen terug als een boemerang! Onze vriendelijkheid is altijd belangrijk en als het van ons afhangt...moeten we trachten vrede te behouden met alle mensen! Maar het hangt niet altijd van ons af, of anderen ook met ons vredelievend willen omgaan...maar doen ze dat niet...dan zal toch nooit onze vrede kunnen afgenomen worden...integendeel...de vrede , die op hen moest komen...keert terug naar de plaats waar ze vandaan kwam! Zelf blijven die wolven dus achter met "onvrede in hun hart"...maar de lammeren blijven steeds hun vrede behouden!

Gaat heen, Ik zend u: dat was ook de uitspraak van De Vader tot Zijn Zoon Jezus Christus...en Hij ging! Hij is Het Lam van God en Hij werd gestuurd naar de aarde, waar niet iedereen "zijn vredegroet aanvaardt" ...maar Hij is De Vredevorst! Eens wandelde Hij hier op aarde en schonk Hij aan iedereen Zijn liefde en zijn vrede en zijn blijdschap!
Zijn deur staat altijd open en ieder mag tot Hem komen en mag Zijn vrede in Zijn hart ontvangen...ieder die wil, mag in een vredig huis wonen...ieder die Zijn vredegroet wil ontvangen!

Gebed:

Bedankt Heer, dat u mij ook bent voorafgegaan als "vredevoorbeeld" in deze wereld en dat u ook mij nog eens achternakomt, zodat niemand mij uit uw Hand kan roven. Overal waar ik kom en de ander "vrede wil schenken" daar komt U mij achterna om die vrede te mogen behouden voor eeuwig.
Help mij Heer om tegen iedereen vriendelijk te zijn en voor zover het van mij afhangt...vrede te schenken aan iedereen op mijn weg...ongeacht of die ander ook die vrede aanvaardt!
Help mij om steeds voor ogen te houden wie "Mijn Zender is" en wie mij "Vrede schonk" en wie mij eens zal achternakomen, zodat ik voor altijd mag wonen in "Zijn vredehuis"!

1 opmerking:

  1. Zoals het christelijk leven zijn dalen en toppen kent, zo ook het huwelijk. Inderdaad al 44 jaar kennen we ons mooie en verdrietige momenten..............maar we kunnen ze met elkaar delen..........en dan te weten dat de vrede in je woont en deze komt niet alleen door mij, maar van Hem want Hij is de Vredevorst, dat ontroert me wel........wat moet een mens nog meer hebben. Dank u schat.

    BeantwoordenVerwijderen