maandag 14 januari 2019

haiku: Ezechiël 16:1-14 + korte overdenking

Haiku

U ging niet voorbij
hebt mij liefderijk verzorgd
als uw koningin

Maria Segers
n.a.v. Ezechiël 16: 6-14


Overdenking
Ezechiël 16:1-14 is als het ware een verhaal dat verteld wordt over de jeugdgeschiedenis van Israël. Het had allemaal zo mooi kunnen zijn!
Als een arm, naakt vondelingetje, weggeworpen op het veld en waardeloos, ja verstoten en totaal aan haar lot overgelaten was ze als een ongewenst meisje! (vers 1-5)
Maar dan komt "HIJ" voorbij en verzorgt haar en neemt haar tot vrouw en kleedt haar als een koningin! (vers 6-14)
Dat doet God voor zijn volk!
Wat een mooi beeld !
Ook voor ons is het een herinnering aan onze naaktheid voor we de Heer Jezus leerden kennen. Vanuit onze geboorte liggen we als vondeling op het zondige erfenisveld maar dan … "Kwam U voorbij..." U waste ons en overkleedde ons met uw rein liefde-kleed!  Wij zijn als een kostbare parel in Uw Hand! Dankbaar zijn we voor Uw verzorgende houding en Uw ontzaglijk grote liefde, want U hebt ons gekocht en betaald, niet met goud en zilver, maar met Uw kostbaar bloed en hebt ons gereinigd van alle ongerechtigheid! 
Het doet me denken aan de parabel van de "Barmhartige Samaritaan"... maar ook aan mijn "wedergeboorte van boven".
U nam mij als Uw bruid en U wil dat ik ben waar U als bruidegom bent! (Joh. 14:3) 

Mijn gebed is dan ook:
dank U Heer Jezus dat U mij gevonden hebt en mij hebt vergeven en afgewassen met Uw bloed en mij hebt bekleed met uw wit kleed van zuiverheid en mij gemaakt tot uw koninklijke bruid! U hebt mij verzorgd en U zorgt nog elke dag voor mij! Dank U!

3 opmerkingen:

  1. Ik heb getracht het hele boek Ezechiel te lezen maar vond het toch lastig met de uitgebreide visioenen. Niet een heel toegankelijk boek. Maar er staan zulke mooi dingen in. Jouw vertaalslag in Haiku en overdenken vind ik heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw positieve reactie. Ja Ezechiël is een speciale profeet, maar beschrijft veel visoenen waar veel uit kan geleerd worden, ook voor ons vandaag nog!

      Verwijderen