dinsdag 22 januari 2019

psalm 78 les der geschiedenis : haiku + overdenking

Haiku

Struisvogelgedrag
ziet geen steek in de zandbak -
strooi er zand over

Maria Segers
n.a.v. psalm 78




Overdenking:psalm 78
psalm 78 vertelt "een getuigenis"... een geschiedenisles die moet worden doorverteld aan de kinderen opdat het volgende geslacht deze zou kennen!
Hij deed wonderen die het Israƫlitische volk zelf heeft gezien en ervaren in Egypte en in de woestijn.
Maar telkens waren ze weerspannig en vertrouwden ze niet op Zijn hemelse hulp! Nooit vonden ze het genoeg en altijd wilden ze meer en meer! Altijd bleven ze mopperen en klagen. Zo hebben ze God gegriefd en gekrenkt en hebben Hem verzocht met hun "struisvogelgedrag"! God gaf hen steeds wat ze begeerden en was voor hun een Leidsman, een bakker en een beenhouwer want Hij gaf hen brood uit zijn hemel en vlees van gevleugeld gevogelte en Hij had steeds voor hen de weg gebaand...zelfs door de zee... Hij leidde hen door een wolk in de dag en met een vurig licht in de nacht! Maar ze dachten niet aan de macht die Hij had en hoe Hij hen uit de handen van de tegenstander had verlost!
… maar in vers 38 mogen we lezen: 
          

Maar Hij, de Barmhartige, verzoende
de ongerechtigheden en verdierf niet;
Hij wendde menigmaal Zijn toorn af
en wekte Zijn volle grimmigheid niet op;


en in vers 53 … Hij voerde hen veilig, zodat zij niet vreesden, want de zee had hun vijanden overdekt!
Hij strooit als het ware zand over hun weerspannigheid. Hij vergeeft en verzoent!
Hij leidde hen met kundige hand en koos daarvoor de stam Juda, waaruit Jezus Christus is geboren en David als een man naar Zijn hart als Zijn knecht. (vers 68 en 70 en 72)

Jezus Christus heeft op het kruis daarvoor alle ongerechtigheden gedragen.
Hij werd de Zondebok en richtte zijn blik niet naar beneden op de zandbak maar wel naar omhoog en vond daar de vreugde en de vrede en zo heeft Hij al de zonden en de ziekten gedragen op het kruis om ons te Verlossen!

Mijn gebed is dan ook: Dank Heer Jezus, mijn Verlosser en mijn Rots voor al uw liefde en uw barmhartigheid en dat U mij vergeven hebt en dat ik bij U verzoening heb kunnen vinden en dat U al mijn zonden hebt geworpen in de diepte van de zee! Dank U dat ik mag bouwen op de Rots van mijn verlossing!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten