vrijdag 28 oktober 2016

Haiku: Hij ging niet voorbij... + overdenking: Lucas 18: 35-43


Haiku

Hij ging niet voorbij -
De roepstem van de blinde
trof Hem in Zijn hart.
 

Maria Segers   28/10/2016
n.a.v. Lucas 18:38 

Lucas 18:38  En hij riep en zeide: Jezus, Zoon van David, heb medelijden met mij!

Overdenking bij Lucas 18: 35-43

Hij ging niet voorbij: 

In dit gedeelte van Lucas hoort een blinde man, die zit te bedelen langs de weg, dat er een schare voorbijgaat en hij hoorde ook dat Jezus, de Nazoreeër voorbijkwam.
De blinde greep zijn kans en riep: "Jezus, Zoon van David, heb medelijden met mij!"
We lezen dan vlak hierachter dat de mensen die vooraan liepen deze blinde man bestraften en dat ze hem geboden om te zwijgen!
Maar die blinde man zweeg niet, integendeel hij begon nog harder te roepen!

Maar Jezus wil deze "roepende" helpen en "genezen".
Deze blinde man gelooft in Jezus Christus, de Zoon van David en daarom roept hij op Zijn Naam!
Jezus gaat niet voorbij aan mensen, die op Hem roepen...Hij wil ze helpen! Hij is de Barmhartige, de genadige! Hij wil Zich over mensen ontfermen, die Hem nodig hebben!

De Heer Jezus wil deze man niet het zwijgen opleggen, laat staan hem bestraffen, zoals de andere voorbijgaande menigte wel doet...neen... Hij staat stil en laat hem bij Zich brengen! De Heer Jezus is in Zijn liefdevol hart getroffen!
Hij stelt dan een vraag: "Wat wilt gij dat Ik doen zal?"
Misschien wel een speciale vraag te weten dat Jezus ook wel weet dat hij blind is...maar hij wil het de blinde man uit eigen mond horen zeggen!

En natuurlijk zegt hij dan:"Here, dat ik ziende worde!"

En terstond werd hij ziende! Jezus zegt daarbij dat zijn geloof hem behouden heeft!
Mooi te lezen is dan verder dat deze blinde, ondertussen nu wel ziende geworden, Hem volgt en dat hij ook dankbaar is en God looft.

Speciaal gevolg van dit wonder is ook dat het volk toen ook aan God lof brengt.

Gebed:

Heer, dank u dat wij mogen weten dat U niet aan ons voorbijgaat als wij op U roepen! 
U bent een barmhartige, ontfermende Vader voor uw kinderen.
U bent de Medelijdende! U wil ook dat wij medelijden hebben met onze naaste en hen niet voorbijgaan.
Help mij Heer, om mijn naaste niet het zwijgen op te leggen als ze mijn hulp nodig hebben...laat mijn hart opmerkzaam zijn en oog hebben voor de noodlijdende mensen om mij heen. Help mij Heer om door de kracht van De Heilige Geest de weg te tonen naar Jezus die geestelijk blinde ogen kan openen en geestelijk dove oren kan doen horen en geestelijk verlamden kan doen gaan, want daarvoor hebt U ons geroepen in deze wereld om ook wat licht te brengen en zout te zijn, opdat de mensen om ons heen "zicht op U zouden kunnen krijgen" en "de smaak van U zouden kunnen proeven".

1 opmerking:

  1. De roepstem van de blinde is een mooi gegeven in de tweede zin van de haiku. Waarom ging Jezus niet voorbij? Omdat die roepstem hem trof in zijn hart. En we zien in het gebed dat dit weer een mooie toepassing krijgt. Hebben wij een opmerkzaam hart? Hebben wij oog voor mensen in nood? Nee, wij kunnen geen blinde ogen letterlijk openen maar we mogen hen misschien wel de weg tonen naar de Oogopener.

    BeantwoordenVerwijderen