zaterdag 1 oktober 2016

Haiku's naar Lucas 16:19-31 Arme bedelaar...

Haiku's

Arme bedelaar
die tijdens zijn leven leed
vond troost na zijn dood.

De kloof arm en rijk
kan slechts overbrugd worden
door medelijden.

Maria Segers     1 oktober 2016
naar Lucas 16: 25 -26

Lucas 16:25-26
Maar Abraham zei: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn.

En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant kunnen komen.

Overdenking
Arme bedelaar: Hier in dit gedeelte krijgt deze bedelaar een naam: "Lazarus". In tegenstelling met "de rijke" die niet eens met naam wordt genoemd!

De mens kan nooit tot God geraken omdat er een "onoverkomelijke kloof " is tussen God en ons als mens. De mens kan dus onmogelijk vanuit zijn eigen kracht naar "de overkant" geraken. Ieder mens heeft nochtans wél de mogelijkheid om "binnengelaten" te worden in Gods Konink"rijk"! 
Maar er is slechts één manier! Welke dan zul je vragen!
God Zelf heeft dit probleem opgelost...omdat geen enkel mens in staat is om die kloof te overbruggen.

Johannes 1:1 zegt: In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
Johannes 1:14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond .


Maar God heeft Zijn Zoon: Jezus Christus gezonden naar deze aarde om aan het kruis te sterven. Hij had medelijden met de mens en was met innerlijke ontferming over hen bewogen. Hij was "Het Levende Woord" maar Hij heeft pijn geleden hier op aarde... Hij was het "Lam van God dat de zonden van de mensheid heeft weggenomen en gedragen".
Alle knie zal ooit voor Hem moeten buigen, want het ganse oordeel heeft God in de handen van deze "Messias" gelegd. Hij is "De Redder"  en Hij is gekomen als "Verlosser van pijn, van verdriet, van ziekten en van zonden." Hij wordt genoemd: Emmanuel wat betekent: God met ons!

Johannes 1:12 zegt: Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, noch uit wil van het vlees, noch uit de wil van een man, doch uit God geboren zijn!

Hij is vandaar gekomen waar de rijkdom vandaan komt... Hij was de rijkste Man ter wereld...maar Hij verkoos om de armste Man ter wereld te worden en werd reeds van bij Zijn geboorte geboren in en arme stal...er was niet eens ergens anders een plaats voor Hem en zo heeft Hij dienend verdergeleefd en Hij deed slechts goed op aarde en genas vele zieken en bevrijdde mensen van zonden ...maar ze hebben Hem uiteindelijk "geslagen, uitgescholden, in zijn gezicht gespuwd,gegeseld,gemarteld,gevangengezet, een doornenkroon opgezet en tenslotte gekruisigd...en toch was Hijzelf zonder schuld...maar Hij droeg daar op het kruis "de schuld van de schuldige mensen". En daarbij riep Hij nog aan het kruis:" Vader, vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen!"
En Jezus heeft ons niet als wezen achtergelaten, toen Hij naar de hemel weerging...neen, Hij zond "de Trooster" om hen, die in Hem geloven te kunnen "vertroosten", want Hij is de medelijdende! Hij gaat niet aan het leed van de mensen voorbij! Hij is de enige, ware Barmhartige! Hij heeft "de brug gebouwd naar de hemel" en Hij alleen is "De Hemelladder! "

Paulus roept uit in Romeinen7:24 en 25
Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

Gebed:
Bedankt Heer, dat U medelijden met ons hebt gehad en dat U ons wil vertroosten. U bent bewogen en gaat niet aan het lijden van de mens voorbij! U hebt Uw heerlijkheid verlaten en bewoog Uzelf naar onze aarde! U werd arm om ons rijk te maken in U. Bedankt Heer Jezus dat U de schuld hebt betaald in mijn plaats. 
Ik ben een arme bedelaar, die mijn gebed tot U heeft uitgesproken: vertroost mij en geef mij eten en drinken en U hebt mijn gebed verhoord, want U schonk mij Uw Heilige Geest als "Trooster" en U gaf mij eten en drinken, want ik mag aan Uw tafel aanzitten, brood breken en wijn drinken als herinnering aan uw lijden en sterven.
Bedankt Heer Jezus want U hebt mij gekocht met Uw kostbaar bloed en ik mag kostbaar zijn en van waarde: ik mag een parel zijn in Uw Hand! 
Help mij Heer om ook "medelijden" te hebben met de mensen om mij heen. Raak mij aan, zodat ik niet aan het leed van anderen voorbij zal gaan...maar hen troost aanbiedt door hen "het evangelie van liefde" voor te leven als Uw kind, door Uw genade geleid, door Uw kracht en Uw vrede! Amen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten