zaterdag 29 oktober 2016

Haiku + overdenking: Lucas 19:1-10 Klein werd hij heel groot....

Haiku

Klein werd hij heel groot -
Zicht vanuit de Levensboom 
bracht zicht in zijn huis.

Maria Segers     29/10/2016
n.a.v. Lucas 19:5 en 6

Overdenking: Lucas 19:1-10
Lucas 19:5 -6 En toen Jezus bij die plaats kwam, keek Hij naar boven en zeide tot hem: Zachéus kom vlug naar beneden, want heden moet Ik in uw huis vertoeven.
En hij kwam vlug naar beneden en ontving Hem met blijdschap.

Klein werd hij heel groot! Uitzicht vanuit boom! Zachéus was klein van gestalte en daarom klom hij in een wilde vijgeboom.
Hij was eerst hard vooruit gelopen...want hij wilde kost wat kost Jezus kunnen zien.
Zachéus was echter een heel rijk man...maar hij had veel geld omdat hij als oppertollenaar niet eerlijk omging met de mensen ...hij was een afperser!
Jezus wist dat ook wel dat hij een zondaar was, maar toch kon Hij zien dat Zachéus te veranderen was!
We weten dat Jezus is gekomen om "verloren mensen te zoeken en te redden!" (vers 10)En daarom vroeg hij aan Zachéus om vlug naar beneden te komen vanuit die boom, want Hij wilde in zijn huis zijn die dag!
Anderen die dat zagen morden omdat Jezus bij een zondige mens binnenging...maar Zachéus was héél blij.

Die dag schonk Jezus "redding" aan het huis van Zachéus (vers 9)!

Het gevolg van Jezus in ons huis binnen te laten, zal zijn zoals bij Zachéus: we komen dan tot inzicht of tot inkeer en zien dan uiteindelijk in dat we moeten luisteren naar Zijn stem! En dat Zachéus heeft geluisterd naar Jezus dat is zeker, want anders zouden we niet verder kunnen lezen dat Zachéus de helft van zijn bezit wilde schenken aan de armen en hij besefte meteen ook dat hij een afperser was geweest, maar nu wilde hij dat niet meer doen en hij vergoedde ieder die hij iets had afgeperst viervoudig! (vers 8)

Zachéus was eerst blind geweest wat zijn fouten betrof...maar toen Hij Jezus binnenliet in zijn huis, werd hij ook ziende. Hij was klein van gestalte...maar hij had een groot hart voor Jezus!

Gebed:
Heer Jezus, dank U dat U bent gekomen om het verlorene te zoeken en te redden. Dank U dat U mij ook hebt gezocht en hebt gevonden. Ik ben ook maar klein van gestalte en een zondares, maar toch wilde U Uw intrek ook nemen in mijn huis. Ik mag Uw tempel zijn. U wil dat ik rein ben. Dank U, Heer dat U zo veel om ons geeft, Uw liefde is niet te beschrijven!
Dank U, dat ik ook zicht kreeg vanuit "de Levensboom" en tot inzicht ben gekomen in mijn hart. Eerst zat ik ook in een "wilde vijgeboom, die geen vruchten had"...maar dank zij U mag ik nu vruchtbaar zijn en tesamen met andere christenen Uw lichaam zijn, Uw huis waarin U heden wil wonen en met blijdschap U mogen ontvangen als Heer en Meester van ons leven!
Dank U, Heer want wij waren arm, maar in U en met U zijn we rijk, wij waren klein, maar in U en met U zijn we groot!







1 opmerking:

  1. De vijgenboom wordt een levensboom in de Haiku van Maria. Mooi gezien en terecht. Want door een rijke hoofdtollenaar in een boom te willen klimmen om Jezus te kunnen zien, toont toch wel een diepe belangstelling en zo werd dat zicht op Jezus vanuit de levensboom ook een bron van inzicht en leven in het huis van Zachéus. We mogen dit dan ook toepassen op ons leven zoals Maria dat verwoordt in haar gebed.

    BeantwoordenVerwijderen