zondag 23 oktober 2016

Haiku's: 1) Sta op als een kind... Lucas 18:9-17 + overdenking

Haiku's

Sta op als een kind
ken uw afhankelijkheid
ga zo weer naar huis.

Alles wordt vrede
als het kind weer in ons leeft -
Beleef de hemel !

Maria Segers       23/10/2016
n.a.v. Lucas 18: 16 en 17

Overdenking: Lucas 18:9-17
Lucas 18:16 en 17
Maar Jezus riep ze tot Zich en zeide: Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet; want voor zodanigen is het Koninkrijk Gods.
Voorwaar, Ik zeg u: Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan.

Sta op als een kind: In dit gedeelte van Lucas zien we twee mensen die opgingen naar de tempel om te "bidden": de één was een Farizeeër en de ander een tollenaar.
Verder lezen we dat de Farizeeër zichzelf verhoogt en neerkijkt op de andere mensen! Terwijl de tollenaar zichzelf vernedert en zijn ogen niet eens naar de hemel durft op te slaan!
De tollenaar slaat zich op de borst en zei: " O, God, wees mij, zondaar genadig!
In vers 14 kunnen we dan de conclusie lezen :
Deze (tollenaar) keerde in tegenstelling tot de ander, (Farizeeër) gerechtvaardigd naar huis terug. Want een ieder, die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden, doch wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.
Meteen hierachter kunnen we lezen wat Jezus wil dat we tot Hem komen "als een kind".
Een kind is in alles afhankelijk van zijn ouders, zo wil God ook dat we ons afhankelijk weten in alles van Hem! Hij wil graag voor ons zorgen. Hij wil ons vrede schenken. Hij wil niet dat we trotse mensen zijn! Hij wil dat we ons allen willen onderwerpen aan Zijn "gezag". Hij ziet ons allen graag en wil ons aanraken... net zoals we hier kunnen lezen in vers 15: Zij brachten ook hun kleine kinderen tot Hem, opdat Hij ze zou aanraken.

Gebed:
Heer, help mij om door uw Hand aangeraakt te worden, zodat ik kan worden als een kind dat niet bang is om tot U te komen. Ik heb U nodig. Help mij om niet hoogmoedig te zijn en op anderen neer te kijken want...
Bedankt Heer, dat U in alles voorziet wat ik nodig heb. Ik mag mijn ogen naar U opheffen, U stelt mij nooit teleur. In U mag ik gerechtvaardigd naar mijn huis keren, dat U nu voor mij aan het bereiden bent in de hemel, want U houdt van mij en U wil dat ik zal zijn waar U nu bent. Ik besef dat ik ook een zondares ben, maar ik weet:  U vergeeft al mijn zonden als ik ze aan U belijdt en er spijt over heb... en dan schenkt U de vrede in mijn hart!
Bedankt Heer, dat ik binnen mag in uw huis, omdat ik weet: U stierf voor mij aan het kruis, maar U stond weer op uit de dood en schonk mij Uw Heilige Geest, die mij dag na dag "vertroost", want U bent die ene, ware "Vredevorst" en hebt alle mensen lief.




1 opmerking: