zondag 2 augustus 2015

Haiku: Uit het hart komt kwaad... + Marcus 7: 1-23

Haiku

Uit het hart komt kwaad
dat de buitenkant bevuilt
maar niet andersom!

Maria Segers   2 augustus 2015
n.a.v. Marcus 7:15

Bijbelleesrooster: Marcus 7:1-23

Marcus 7: 15 Niets, dat van buiten de mens inkomt, kan hem onrein maken, maar hetgeen uit de mens naar buiten komt, dat is het, dat hem onrein maakt. Indien iemand oren heeft om te horen, die hore, zei Jezus tot de schare!

Uit het hart komt kwaad! In vers 21 -23  laat de Heer Jezus ons zien wat van binnenuit, uit het hart van de mensen komt! Er komen kwade overleggingen, hoererij, diefstal, moord, echtbreuk, hebzucht, boosheid, list, onmatigheid, een boos oog, godslastering, overmoed, onverstand. Al die slechte dingen komen van binnen uit naar buiten en maken de mens onrein!

Uit het hart komt kwaad! Reeds in het Oude testament spreekt de profeet Jeremia 17:9-10 erover: Arglistig is het hart boven alles, ja, verderfelijk is het; wie kan het kennen? Ik, de Here, doorgrond het hart en toets de nieren en dat, om aan ieder te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner daden.
Ons eigen hart bedriegt ons dus! Slechts als we ons tot God keren en om vergeving vragen omwille van onze slechtheid, komt God ons tegemoet...als we oprecht berouw hebben en ons van binnenuit laten afwassen door het "volbrachte werk van Jezus Christus aan het kruis" dan mogen we Hem naderen vanuit Zijn genade! Zonder "het reinigingsbloed" van Jezus Christus blijven we onreine mensen...en kunnen we nooit tot Gods troon naderen! Jezus Christus alleen heeft ons "gekocht en betaald" en Hij alleen heeft onze schuld afgelost bij de Vader en is voor ons "De Vervloekte" geworden! Wij hebben eigenlijk de hel verdiend en niemand kan uit zichzelf in de hemel binnengeraken...Hij alleen heeft de hemel voor ons verdiend, in onze plaats. Wij hadden aan het kruis moeten hangen en niet Hij, de Heilige en barmhartige, genadevolle God! Maar Hij houdt van alle mensen en wil graag dat ze Zijn liefde begrijpen. Hij kwam tot ons opdat wij Hem zouden aannemen als een geschenk! Hij kwam voor de zondaars om hen te zoeken...opdat ze Hem zouden vinden! Hij klopt aan de deuren van de mensen, opdat ze Hem zouden binnenlaten! Hij wil dat ze bidden en tot Hem roepen in al hun ellende, opdat Hij ze zou kunnen verhoren.

Uit het hart komt kwaad! In dit gedeelte van Marcus beschuldigen de Farizeeërs en sommige van de schriftgeleerden van Jeruzalem, de discipelen van Jezus ervan dat ze met "ongewassen handen" hun brood aten...zoals hun overlevering hen altijd heeft geleerd!
Maar Jezus wijst hen terecht en zegt: Terecht heeft Jesaja van u, huichelaars, geprofeteerd, zoals er geschreven staat: (vs.6)Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij. Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn!... (vs.9)Het gebod Gods stelt gij wel fraai buiten werking om uw overlevering in stand te houden. ... (vs.13)en zo maakt gij het gebod krachteloos door uw overlevering, die gij overgeleverd hebt.

Gebed: Bedankt Heer dat U mijn hart hebt veranderd, want van nature sta ik schuldig tegenover U. U gaf mij echter een nieuw hart en legde een nieuwe Geest in mijn binnenste. Ik mag Uw kind zijn, want ik heb U aangenomen als mijn Verlosser en Heer. Help mij Heer om mijne binnenkant rein te houden en te wandelen naar het voorbeeld van Uw Zoon Jezus Christus, want "zonder Hem kan ik niets doen"... help mij om steeds vergeving te vragen als ik gezondigd heb en ook anderen te vergeven, die schuldig staan...want ook U bent steeds bereid om ons te vergeven, daarvoor gaf Uw Zoon, Jezus Christus zijn kostbaar bloed als reiniging. Help mij Heer om als rank steeds aan "De Wijnstok" te blijven...opdat ik vrucht kan dragen op Uw tijd en op Uw wijze!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten