woensdag 26 augustus 2015

Veilig is Zijn volk... Psalm 78:40-55

Haiku

Veilig is Zijn volk.
De Herder leidt zijn schapen
met Zijn rechterhand.

Maria Segers    26 augustus 2015
n.a.v. psalm 78:52-54

Bijbelleesrooster 78:40-55

Psalm 78:52-54 Hij liet Zijn volk als schapen optrekken, leidde hen als een kudde door de woestijn. Hij voerde hen veilig, zodat zij niet vreesden, want de zee had hun vijanden overdekt. Hij bracht hen naar zijn heilig gebied, de berg die Zijn rechterhand had verworven...

De Israëlieten waren Gods volk en God wilde hen steeds in veiligheid brengen, zoals een Herder zijn schapen weidt, zo wil God zijn volk weiden. Als er eentje verstrikt geraakt...dan laat Hij de anderen even aan hun lot over en gaat dan dat ene schaap daaruit bevrijden. Als een leeuw aanvalt, dan zal Hij die leeuw overmeesteren. Ook David deed dat als herder en vertrouwde steeds daarbij op God en toen David tegen Goliath wilde vechten zei hij in 1 Samuel 17:37 De Here, die mij gered heeft uit de klauwen van leeuw en beer, Hij zal mij ook redden uit de hand van deze Filistijn.
1 Samuel 17:45 Gij treedt mij tegemoet met zwaard en speer en werpspies, maar ik treed u tegemoet in de naam van de Here der heerscharen, de God der slagorden van Israël, die gij getart hebt.

Ook wij christenen zijn Gods volk en worden geleid door Zijn Rechterhand. Jezus Christus is opgestaan en zit nu momenteel aan de Rechterhand van Zijn Vader en vandaar zal Hij ook terugkomen om te oordelen, de levenden en de doden. God heeft het ganse oordeel aan Zijn Zoon gegeven, want Hij is het ook die op Golgotha onze vijanden verdreef...onze grootste vijand: de dood heeft Hij daar overwonnen. Daar op het kruis heeft Hij ons gered uit de klauwen van de "Brullende leeuw: de Satan" . Op het kruis riep Hij uit: "Mijn God, mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten? Maar het antwoord hierop is duidelijk: de vloek, al de zonden en ziekten kwamen daar op Zijn schouders te liggen en daar God een Heilig God is...had Hij daar zelfs Zijn eigen Zoon moeten verlaten, want God kan geen enkele zonde door de vingers zien!
Jezus Christus stierf als "Het Lam van God" en liet Zijn kostbaar bloed daar vloeien om ons te reinigen en om ons als zijn volk te heiligen. Daar op Golgotha heeft Hij ons in veiligheid gebracht en overgebracht uit het gebied van de vijand en ons gebracht in Zijn Koninkrijk en wij mogen daar, als gelovigen, als zijn schapen, ook wonen ... Hij brengt ons ook eens thuis. Wij zijn zijn schapen en Hij leidt ons ook met Zijn Heilige Geest, als onderpand van ons bezit (Efeziërs 1:14), naar de plaats (Efeziërs 2:6) waar Hij nu zit aan de Rechterhand van de Vader, want Hij wil dat wij zijn waar Hij is (Johannes 14:1-3)!

Gebed: Dankjewel, Hemelse Vader, dat u mij veilig brengt naar de plaats waar Jezus Christus zit aan Uw Rechterhand en dat U mij leidt als Uw schaap, zodat ik nergens bang voor hoef te zijn als ik maar op U vertrouw. U hebt mij gered uit de klauwen van de duivelse leeuw en overgebracht in het koninkrijk van Uw goddelijke, heilige Zoon en ik mag geleid worden aan Uw Hand als Uw kind. Dank U wel voor Uw eeuwige barmhartigheid en ontferming en de genade, die mij te beurt is gevallen.
Bedankt dat ik mag uitroepen: De Heer is mijn Herder, mij ontbreekt niets, Hij voert mij naar rustige wateren, Hij richt voor mij een dis aan en zelfs al ga ik door een diep dal, ik hoef geen kwaad te vrezen...want U bent dag en nacht bij mij! U zalft ook mijn hoofd met olie en heil en goedheid zullen mij volgen al de dagen van mijn leven... en ik mag in het huis van de Heer verblijven tot in lengte van dagen! (psalm 23)


2 opmerkingen:

  1. Ik mag ook dankbaar zijn dat ik veilig kan wandelen met de Goede Herder Jezus Christus...zelfs als ik even verstrikt geraak door omstandigheden zal Hij mij bevrijden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dankjewel voor je reactie op mijn overdenking!

    BeantwoordenVerwijderen