dinsdag 25 augustus 2015

Hij verdierf hen niet... Psalm 78:32-39

Haiku

Hij verdierf hen niet.
Hij is de barmhartige. 
Maar Hij verzoende!

Maria Segers    25 augustus2015
n.a.v. psalm 78: 38 

Bijbelleesrooster 78:32-39

Psalm 78:38  Maar Hij, de barmhartige, verzoende
de ongerechtigheid en verdierf niet; Hij wendde menigmaal zijn toorn af en wekte zijn volle grimmigheid niet op.

Telkens opnieuw zondigt de mens! Ook hier lezen we in het begin in vers 32 Ondanks dit alles zondigden ze verder en vertrouwden niet op zijn wonderen...
Soms vraagt de mens zich af: waarom laat God dit of dat toe in mijn leven? We verlangen steeds maar geluk en vrede in ons leven en denken daarbij alleen maar aan onszelf. Ik wil dit...en ik wil het zo...enz. en ik krijg niks anders dan moeilijkheden op mijn pad! De mens klaagt en zaagt...

Maar daar is God niet zo blij mee! God wil altijd dat de mens "tot Hem komt" en naar Hem vraagt...en dan daarbij op Hem vertrouwt dat Hij voor alles zorgt wat nodig is in ieders leven op een unieke manier!

Onlangs hoorde ik van een vriendin: als ik in nood ben...dan zal ik wel eens bidden tot God...maar nu gaat het goed met mij...waarom zou ik dan nu bidden tot God?

Zo is het altijd, dacht ik dan...pas als de mens in nood verkeert...dan vragen ze dat God hen helpt!
Ook in dit gedeelte zien we dat God medelijden heeft met de mensen, die in zijn ogen maar een "ademtocht, die vervliegt en niet weerkeert" vers 39 zijn!
God wil altijd helpen!
Maar Hij wil niet dat "ze zondigen" want God is een heilig God... Hij kan geen zonde zien!
In het begin van dit gedeelte kunnen we lezen dat de zonde de doodstraf verdient en dat gebeurde dan ook...mensen gingen dood door hun eigen ongerechtigheid!
Maar dan doet de mens wel iets! In vers 34  en 35 mogen we lezen: Als Hij hen dan doodde, dan vroegen ze naar Hem, bekeerden zich en zochten God, en gedachten dat God hun rots was, en God, de Allerhoogste, hun Verlosser!
Wat we daarna verderlezen is ook weer niet rooskleurig...want ze bedrogen Hem en belogen Hem met hun tong, hun tong was niet standvastig bij Hem, zij waren niet getrouw aan zijn verbond!
Maar dan komt het speciale... Maar Hij, de barmhartige, verzoende de ongerechtigheid en verdierf niet!

Gebed: Bedankt Here God, dat ook U mij niet verdierf, maar U stierf om mijn ongerechtigheden te dragen op het kruishout. Bedankt, Heer, dat U daar ons mensen, die slechts een ademtocht zijn in uw ogen, hebt verzoend door Uw geweldig zoenoffer waardoor we terug onder uw ogen mogen komen, want U kan onze zonde niet door de vingers zien. U bent een heilig, maar ook een barmhartige God. Dank U wel Heer dat U medelijden met ons hebt en ons genadig wilt zijn. Help ons om op U, U alleen te vertrouwen. U gaf ons de "Verlossingszoon en daardoor de Verlossingszoen". Uw bloed reinigt ons van elke zonde. Help ons geen bedrog te plegen met onze mond of met onze gedachten maar steeds trouw U blijven volgen op ons pad, wetende dat we ons met U hebben "verbonden" en met elkaar, die ook in U hun vertrouwen hebben gesteld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten