zaterdag 1 augustus 2015

Haiku: Wie woont in uw tent? Psalm 15

Haiku

Wie woont in Uw tent?
Die waarheid spreekt in zijn hart
en doet wat recht is.

Maria Segers    1 augustus 2015
n.a.v. Psalm 15:1-2

Bijbelleesrooster: Psalm 15

Psalm 15: 1-2 Here, wie mag verkeren in Uw tent?
Wie mag wonen op Uw heilige berg?
Hij, die onberispelijk wandelt en doet wat recht is
en waarheid spreekt in zijn hart.

Wie woont in Uw tent? Wie mag er eigenlijk wonen daar waar God is? Vroeger in het Oude Testament mocht Mozes in de wolk gaan en dan de berg bestijgen en zo tot God naderen op Zijn heilige Berg. Hij was door God uitgekozen en God sprak daar op die berg met Mozes... hij bleef daar veertig dagen en veertig nachten. Hij werd door God gekozen om Zijn volk te leiden. Hij kreeg op die berg ook de twee stenen tafelen met daarop de tien geboden. Hij was "de herder" die door God was aangeduid om "een heiligdom" voor Hem te maken en dan zou God in hun midden wonen! God gaf instructies aan Mozes, hoe die tent er dan uit moest zien! (Exodus 24:18 en 25:9)
Aäron, de broer van Mozes, en de zonen van Aäron moesten van God het "priesterambt" bekleden (Exodus 28:1) En Aäron zal de namen van de Israëlieten als zegelgraveerwerk  (Exodus 28:11-12) "ter gedachtenis" op zijn schouders dragen en elke beslissing van de Here voor de Israëlieten moest Aäron op zijn hart dragen, in het borstschild der beslissing. (Exodus 28:29-30)

Wie woont in Uw tent? In het nieuwe testament woont God temidden van mensen wie "in de naam van Jezus Christus" bijeenkomen. Waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden zegt Jezus in Mattéus 18:20! Jezus draagt ons dan op Zijn hart en Hij heeft het kruis reeds op Zijn schouders gelegd, daar heeft Hij al onze zonden en ziekten gedragen!
Hij draagt ons als een zegel op Zijn hart. Hij heeft onze namen gegraveerd in Zijn handpalmen!
Hij is de enige Hogepriester die zelf zonder zonde was! Zijn offer was voldoende om ons te reinigen en te heiligen. Zijn bloed geeft ons toegang tot Zijn heilige berg!

Het is belangrijk om in de naam van Jezus Christus samen te komen en in zijn werk, dat volbracht is aan het kruis te geloven. Hij is de gekruisigde en Hij is ook de Opgestane. Ieder die in Hem gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven.
In Jezus Christus alleen kan ons hart "het rechte werk doen" ...alleen door zijn genade heeft Hij ons hart vernieuwd in ons binnenste en zullen slechts van "de waarheid" getuigen...want daarvoor gaf Hij de Heilige Geest en nu mogen wij zelf "Zijn heiligdom" zijn ...Hij woont nu in ons! Hij woont in ons lichaam, dat nu Zijn tent is geworden! Hij is De Weg! Hij is De Waarheid! Hij is Het Leven! En niemand kan tot de Vader komen dan alleen maar door Hem! (Joh. 14: 6)

Gebed: Bedankt, Here God, dat ik in Uw tent mag wonen, niet omdat ik uit mezelf zo goed ben, maar door Uw Zoon Jezus Christus, in wie ik geloof, mag ik binnenkomen. Bedankt dat U mijn plaats aan het bereiden bent om voor altijd bij U te kunnen wonen, want U wilt dat ik ben waar U bent, omdat U van mij houdt! Hij helpt mij om door Uw Geest te leven en U helpt mij eveneens om door diezelfde Geest het rechte spoor te houden. 
U geeft ons een nieuw gebod: dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt.
U vraagt van ons om elkander lief te hebben, gelijk U ons eerst hebt liefgehad, en hieraan zullen allen weten, dat gij discipelen van Mij zijt, indien gij liefde hebt onder elkander!!! (Joh. 13:34 en 35)
Ik bid dat de mensen rondom mij mogen zien dat ik een discipel ben van U!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten