vrijdag 31 juli 2015

Haiku: Niemand zal kwaad doen!... + Jesaja 65:17-25

Haiku

Niemand zal kwaad doen!
Leeuw en lam liggen samen.
Voorbij is verdriet!

Maria Segers    31 juli 2015
n.a.v. Jesaja 65:25

Bijbelleesrooster Jesaja 65:17-25

Jesaja 65:25 De wolf en het lam zullen tezamen weiden en de leeuw zal stro eten als het rund, en de slang zal stof tot spijze hebben; zij zullen geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, zegt de Here.

Niemand zal kwaad doen! Wat een heerlijk vooruitzicht zal dat zijn voor alle mensen, die door verdriet gekweld worden in hun leven! Hoe komt toch al dat  onrecht op onze aarde! Veel mensen vragen zich ook af: Waarom doet God toch niets aan al dat kwaad, dat op aarde geschiedt? Maar...
 
Paulus zegt het zo in
Romeinen 7: 18 -20 Want ik weet dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees geen goed woont. Immers, het wensen is wel aanwezig bij mij, maar het goede uitwerken kan ik niet. Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dat doe ik. Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ik het niet meer, maar de "zonde , die in mij woont".

God schiep een volmaakt paradijs voor de mens! Maar de zonde maakte de wereld tot een hel!

Iedereen wenst toch vrede! Iedereen zou zo graag altijd het goede doen! Maar telkens moeten we tot onze spijt hetzelfde zeggen als de apostel Paulus...ik maak telkens opnieuw fouten.
Momenteel ben ik een boek aan het lezen van Joyce Meyer: "Leven boven je gevoel"...onze emoties spelen soms "de baas" over ons en ze schrijft bovenaan kort:
Emoties de baas - zodat ze jou niet de baas zijn!
Het duurde jaren voordat ze zelf een beetje haar emoties de baas kon, door hetgeen ze allemaal in haar verleden had meegemaakt en ikzelf kon me daarin ook herkennen. Maar zijzelf kan het ook niet...tenzij zij Gods Woorden toepast en zich door de Heilige Geest laat leiden!
Wij kunnen onszelf niet verbeteren, tenzij wij naar God toegaan om ons van onze zonden te laten verlossen en Jezus stief daarvoor aan het kruis, als een Lam werd Hij tot die slachting geleid en daar heeft Hij ook openlijk gezegevierd en hem ontwapend : de brullende leeuw, de Satan, die soms komt als een engel van het licht om de mensen te verleiden.

Niemand zal kwaad doen! Er heeft slechts één iemand op aarde geleefd, die nooit kwaad heeft gedaan: nl. Jezus Christus!
Paulus roept uit in hetzelfde stuk van hierboven...maar dan een paar verzen verder:
Romeinen 7:24 en 25 Ik ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood? Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!
Ook in dit gedeelte van Jesaja mogen we hiervan proeven! Want onze God zal iets nieuws scheppen: Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waar alleen maar blijdschap zal zijn! Zelfs de dieren, die nu in barensnood zijn, zuchten, zegt Gods Woord, want ze verslinden mekaar...het is allemaal de oorzaak van de zonde! Maar eens komt de dag dat Jezus terugkomt en dan zal alle verdriet voorbij zijn! Zelfs de dieren zullen dan gewoon bij elkaar liggen in één weide en ze zullen elkaar niet meer opeten!
Ook de mensen zullen ophouden met kwaad te doen!

Niemand zal kwaad doen! Ook wij zijn uitgerust met wapens tegen het kwade, want God maakte ons nu reeds nieuw! Hij gaf een nieuwe geest in ons binnenste en wij kunnen bewust kiezen om ons te laten leiden door die Heilige Geest, die slechts licht en vrede en rust geeft op ons pad. We hoeven ons niet te laten leiden door de zonde...want onze geest kan zich "vrijwillig" onderwerpen aan datgene wat God tot ons zegt...want het is ook Gods Geest die "overtuigt" van zonde, van oordeel en van gerechtigheid!
Ooit komt Jezus Christus terug en dan zal er alleen maar gejubel zijn op zijn heilige berg. Hij zal dan als Koning heersen over zijn volk! Hij kwam als een Lam en komt nog terug als een Leeuw, die de zonde tenietdoet!

Gebed: Dank U Heer, dat U een nieuwe Geest in mijn binnenste hebt gelegd. Dank U omdat U mijn stenen hart, hebt veranderd in een nieuw hart van liefde.
Dank U, Heer dat U mij bewust hebt gemaakt van al het kwaad dat ik deed en nog doe, maar dank U dat ik vergeving mag krijgen, want daarvoor stierf U nu juist aan dat ruwhouten kruis op Golgotha. U hebt uzelf laten afslachten door boosdoeners van mensen, maar U riep dan nog uit: Vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen! Help mij Heer, om het kwade te overwinnen door "het goede" te doen! Help mij vooruit te zien naar die hoop dat eens alle verdriet en kwaad voorbij zal zijn en help mij hier te overwinnen door alleen maar op Jezus Christus te zien, want ook Hij heeft daardoor het kruis op Zijn schouders kunnen nemen en de vloek gedragen in onze plaats! Wij verdienen allemaal de hel, maar U opende voor ons de hemel! Help mij om daar steeds dankbaar voor te zijn!

1 opmerking:

  1. We mogen inderdaad dankbaar zijn voor het nieuwe dat God ons wil geven.
    Eeuwige vrede zullen we bij Jezus vinden en daar mag de mens dankbaar voor zijn en niet alleen wij zullen in vrede leven, zelfs het dierenrijk zal tot rust komen. Mooi verwoordt in de Haïku (eentje om van buiten te leren ).

    BeantwoordenVerwijderen