maandag 13 juli 2015

Verborgen schat: Terebint der gerechtigheid (Jesaja 61:1-11)

Verborgen Schat

Terebint der gerechtigheid
Lees:Jesaja 61: 1-11

Om verstandig en wijs te worden in de Here raadt Gods Woord ons aan om op speurtocht te gaan naar "verborgen schatten".
In de Colossenzenbrief 2:3 lezen we dat de grootste geheimenis van God, Christus zelf is, in wie al de schatten van wijsheid en van kennis verborgen zijn.
De grootste schat die ik mocht vinden, toen ik tot de Here riep in mijn nood, was Jezus Zelf die een totale ommekeer in mijn leven teweeg heeft gebracht.
Zoals in Jesaja 61 beschreven staat behoorde ik eveneens bij de gebrokenen van hart, de gebondenen, de treurenden, de angstigen, de gevangenen, de depressieven, maar gelukkig ook bij de ootmoedigen, daarom dat ik ook door de Here gezalfd werd en de Heilige Geest mocht ontvangen in mijn binnenste en de blijde boodschap inderdaad tot vreugde werd in mijn leven.
Het heeft mij vertroosting gebracht, een hoofdsieraad gegeven in plaats van as, vreugdeolie in plaats van rouw en een lofgewaad in plaats van een kwijnende geest... kortom Hij maakte mij tot een terebint van gerechtigheid, een nieuwe schepping, een planting des Heren tot Zijn verheerlijking.

Toen ik had opgezocht in de concordantie waar overal het woord terebint te vinden was, ontdekte ik een heerlijke "verborgen schat"!
Een terebint is nl. een wilde eikensoort, een boom die zich heeft aangepast aan het warme klimaat van de woestijn, met laaghangende, wijduiteenlopende takken, waardoor er een groot schaduwbeeld ontstaat, echt een parasol in de woestijn, zodat ieder die eronder plaats neemt van een zalige rust kan genieten. Een legende vertelt ons eveneens dat het kruis van Christus uit deze houtsoort zou zijn gemaakt.

En zoals de Heer Jezus zijn armen wijd heeft uitgespreid om tot Hem te komen en rust te vinden voor onze zielen, zo wil God ons eveneens gebruiken om onze armen wijd uit te strekken naar anderen om ons heen en zo een terebint van gerechtigheid te worden en de liefde van de Heer Jezus uit te stralen en zo ook een bron van rust en verademing te zijn door Zijn Genade ter verheerlijking van Zijn Naam!

Ik mag dankbaar deel uitmaken van de kerk in Ham om als een terebint van gerechtigheid te zijn door gebed en liefde en zorg te dragen voor anderen rondom mij door de kracht en de genade van het Lam van God, dat ook voor mij stierf voor al mijn zonden en ik nu verder mag leven voor en door en in Hem!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten