zaterdag 25 juli 2015

Haiku: Er was geen helper + Jesaja 63:1-6

Haiku

Er was geen helper.
Mijn arm verschafte Mij hulp
want niemand bood steun.

Maria Segers      25 juli 2015
n.a.v. Jesaja 63:5

Bijbelleesrooster: Jesaja 63:1-6
Jesaja 63:5 En Ik zag rond, maar er was geen helper; Ik ontzette Mij, maar niemand bood steun. Toen verschafte mijn arm Mij hulp en mijn grimmigheid ondersteunde Mij.

Er was geen helper!
Dit is een uitspraak van God Zelf, die in gerechtigheid spreekt en machtig en krachtig is om te verlossen. Het gedeelte begint hier met twee vragen: Wie is het. die komt in helrode klederen..? en Waarom is dat rood aan uw gewaad...? (Jes.63:1 en 2)
En het antwoord staat er vlak achter:
Ik heb de pers alleen getreden.
Niemand was er bij Mij!
Ik trad hen in mijn toorn.
Ik vertrad hen in mijn grimmigheid.
Hun bloed spatte op mijn klederen.
Ik bezoedelde mijn ganse gewaad.

Hijzelf riep uit aan het kruis: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? (Mattéus 27:46)
Hijzelf heeft de zonde van de ganse mensheid op Zich genomen!
Niemand was er,zelfs de discipelen niet, die Hem hielp.
Zijn eigen arm heeft Hem hulp verschaft.
Hijzelf heeft de dood overwonnen!
Hijzelf heeft de wijnpers getreden!
Hijzelf droeg de vloek die eigenlijk de mensheid toekwam!
Hijzelf heeft voor verlossing en vergeving van zonden gezorgd.
Hijzelf heeft zijn gewaad met bloed laten bezoedelen:
want zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving! (Hebr. 9:22)

... maar Het Lam van God heeft de zonde van de wereld op Zich genomen!
Zijn eigen arm was krachtig en machtig om Zichzelf te redden. Hij stond op uit de dood!
Hij komt nog terug! Dan zal Hij fier voortschrijden in Zijn grote kracht, want Hij spreekt gerechtigheid uit, Hij verlost! (Jesaja 63:1)

Gebed: Bedankt hemelse Vader, dat wij mogen uitroepen: 
"De Here is mijn Helper, mij ontbreekt niets." (psalm 23)
U  hebt ons vergeven. U hebt ons verlossing geschonken, want Uw bloed hebt U laten vloeien op het kruis van Golgotha. En wij mogen uitroepen: U bent onze steun en toeverlaat, onze burcht, onze Rots, onze schuilplaats, onze Trooster enz....U laat ons nooit alleen, want U schonk ons Uw Heilige Geest in ons binnenste als Trooster, want U wilde ons niet als wezen achterlaten. Wij danken U voor eeuwig want door het bloed van het Lam zijn wij gereinigd van onze zonden. Nooit hadden wij anders zonder zonde voor U mogen en kunnen staan, maar door het bloed van Uw Zoon, zijn wij schoon! Wij mogen nu en later (Openbaringen 5:12) uitroepen:
Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom en de wijsheid en de sterkte en de eer en de heerlijkheid en de lof.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten