donderdag 30 juli 2015

Haiku: Zegen ligt er in... + Jesaja 65: 8-16

Haiku

Zegen ligt er in.
De druiventros heeft nog sap
dat Ik niet verderf.

Maria Segers     30 juli 2015
n.a.v.  Jesaja 65:8

Bijbelleesrooster: Jesaja 65:8-16

Jesaja 65:8 Zo zegt de Here: Zoals men, wanneer er nog sap in een druiventros gevonden wordt, zegt: Verderf hem niet, want er ligt een zegen in - zo zal Ik doen ter wille van mijn knechten, dat Ik niet alles verderve.

Zegen ligt er in...zegen ligt er in als mensen God zoeken en vertrouwen op zijn barmhartigheid... in vers 9 zien we dat er "uitverkorenen" erfgenamen mogen worden van Zijn bezit en dat Hij hen ook een woonplaats aan hen bezorgt.
God zorgt voor zijn schapen en hoort naar hun luide smekingen als ze tot Hem roepen en antwoord van Hem verwachten. In vers 10 zien we dan dat onze Here God dan "een weide wordt voor zijn schapen en het dal tot een ligplaats"
... God ziet het als iemand goedheid betracht en Hem tracht te zoeken! Hij vergelijkt het met een druiventros waar er nog sap in wordt gevonden! En die goedheid wordt dan beloond... God zorgt dan voor een rustige ligplaats, een groene weide waar van kan genoten worden! God zorgt voor zijn schapen en dat doet me vooral denken aan
Psalm 23:2
Hij doet mij nederliggen in grazige weiden;
Hij voert mij aan rustige wateren... 

Psalm 23:4
Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis,
ik vrees geen kwaad,
want Gij zijt bij mij;...

Gebed: Ik dank U God, mijn Herder, dat U naar mij hebt omgezien, zodat U mij niet verdorven hebt. Ik heb tot U geroepen toen ik in een diep dal zat en U doorzag mij en U hebt mij uit dat diepe dal tot U getrokken met koorden van liefde. U zag het dat ik U wilde raadplegen. (vers 10) en toen begreep ik de tekst:
Alzo lief heeft God de wereld, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat eenieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Johannes 3:16)
Ik heb Uw roepstem gehoord...en nu hebt U mij rust gegeven aan alle kanten. U hebt mij doen proeven uw grazige weiden...U hebt voor mij een eetmaal aangericht en telkens als ik Uw Woorden opeet, dan zijn ze als blijdschap in mijn ziel en in mijn hart (net zoals Jeremia het ooit ook uitriep in Jeremia 15:16)...want Uw naam is ook over mij uitgeroepen!
Dank U, Here God, dat ik nergens nog bang voor moet zijn...want U bent altijd bij mij...overal waar ik ga, zult U mijn Helper zijn en mijn Trooster!
Dank U dat ik ook nog een erfdeel van U mag ontvangen, want U bent nu reeds mijn woonplaats aan het bereiden (Johanes 14:1-3), opdat ik zal zijn waar U bent...en ik zie uit naar U en voor Uw Heilige Geest, die U mij schonk als onderpand van die geweldige erfenis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten