woensdag 29 juli 2015

Haiku: Ondanks goede raad... Jesaja 65: 1-7

Haiku

Ondanks goede raad
slaan ze Mijn raad in de wind.
Nochtans omarmt Hij.

Maria Segers     29 juli 2015
n.a.v. Jesaja 65:1 en 2

Bijbelleesrooster: Jesaja 65:1-7

Jesaja 65: 1 en 2 Te raadplegen was Ik voor hen die naar Mij niet vroegen, te vinden voor hen die Mij niet zochten; Ik zei tot een volk dat mijn naam niet aanriep: Hier ben Ik, hier ben Ik. De ganse dag breidde Ik mijn armen uit naar een opstandig volk, dat volgens eigen overleggingen wandelde op een weg, die niet goed is;...

Ondanks goede raad... van ouders gaan hun kinderen nog dikwijls hun eigen gang en slaan ze die raad in de wind. Ze kiezen soms verkeerde vrienden, die hen op het slechte pad brengen, waardoor ze beginnen drinken, of sigaretten roken of drugs tot zich nemen of nachten door plezier maken enz. Ze laten zich meeslepen door fout gedrag en zonder dat ze het beseffen leidt dit soms tot hun eigen ondergang.

Ondanks goede raad... van onze hemelse Vader , zijn liefdevolle armen naar ons uitbreidt, willen we toch niet luisteren naar zijn stem en gaan we liever onze eigen weg, een weg die verkeerd is...wij zijn opstandige mensen van nature!

Prediker 12:1 zegt ons: Gedenk dan de Schepper in uw jongelingsjaren, voordat de kwade dagen komen en de jaren naderen, waarvan gij zegt: Ik heb daarin geen behagen...
Prediker 11:9 zegt daarvoor: Verheug u , o jongeling, in uw jeugd, en uw hart zij vrolijk in uw jongelingsjaren; ja, volg de lust van uw hart en wat uw ogen aanschouwen, maar weet, dat God u om al deze dingen in het gericht zal doen komen.
en vers 10 voegt er nog aan toe: Weer het verdriet uit uw hart en houd de kwalen weg van uw lichaam, want jeugd en jonkheid zijn ijdelheid.

Plezier maken als je jong bent...dat mag wel...maar je Schepper vergeten daarbij: dat mag niet! God de Vader is een ontfermende en liefdevolle Vader en is bekommerd om zijn kinderen, Hij wil graag voor hen zorgen en hen leiden op het goede pad en als ze eens gestruikeld zijn of gevallen, dan wil Hij als een goede Vader hen optillen en verderdragen...Hij wil graag een "Abba Vader" zijn en Hij breidt de ganse dag zijn armen uit naar zijn volk...maar het is dan toch wel jammer dat ze toch nog niet naar Hem willen luisteren. Ze willen meer op hun eigen inzichten vertrouwen en gaan geen raad meer vragen aan Hem...maar negeren Hem en gaan maar voort door opstandig gedrag...maar eens komt de dag dat ze voor al hun daden rekenschap moeten afleggen bij hun Vader in de hemel en dan zullen hun krenkende gedragingen aan het licht worden gebracht.

Ondanks goede raad... stond eens een goede vader ook op de uitkijk naar zijn verloren zoon, die zijn erfenis had opgevraagd en het ouderlijk huis had verlaten... iedere dag stond hij te wachten als een liefdevolle vader op die zoon...en op een dag mocht hij zijn zoon omhelzen...op een dag wierp die zoon zich aan zijn voeten en had berouw over zijn gedrag en vroeg vergeving. Toen haalde die vader feestkledij en richtte een feestmaal aan voor hem...want hij was verloren, maar werd gevonden, hij was dood, maar was nu levend geworden!

Gebed: Bedankt hemelse Vader dat U Uw liefdevolle armen naar mij hebt uitgebreid, want ook ik had de verkeerde weg gekozen...maar U riep mij: Hier ben Ik, hier ben Ik! ...en ik heb uw stem gehoord, U hebt Uzelf aan mij geopenbaard door uw Geest en door Uw Woord. Dank U wel Heer voor al uw goede raad en adviezen in uw Woord, die mij helpen om op het goede spoor te blijven. U hebt mij gezocht en ik dank U omdat ik U heb kunnen vinden. Dank U wel dat U mij ook vergeven hebt alles waarmee ik U heb gekrenkt. Dank U voor het offer van Uw Zoon de Heer Jezus Christus dat Hij daarvoor aan het kruis heeft volbracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten