dinsdag 15 november 2016

Haiku: Als vreemdelingen... Gen. 46:28 -34 en 47:1-12

Haiku

Als vreemdelingen
kregen ze als schaapherders
het beste broodland

Maria Segers    15/11/2016
n.a.v. Genesis 47:11 en 12





Overdenking: Genesis 46:28 -47:12

Genesis 47:11 en 12 Jozef nu wees zijn vader en zijn broeders woonplaatsen aan gaf hun grondbezit in het land Egypte in het beste deel van het land, in het land Rameses, zoals Farao geboden had. En Jozef onderhield zijn vader, zijn broeders en het gehele huis zijns vaders met brood, naar het getal der kinderen.

Als vreemdelingen: Jozef mocht als onderkoning zijn ganse familie en al wat zij bezaten en hun kleinvee en runderen laten overkomen naar het land Egypte omdat er in hun eigen land Kanaän hongersnood was en omdat er geen weide meer was voor hun kudde. Farao was Jozef, zijn vader en zijn broeders zeer genegen, alhoewel schaapherders voor de Egyptenaren "een gruwel" waren in hun ogen (Gen.46:34)...want ze mochten zelfs "het beste deel van dat land uitkiezen als woonplaats!"(Gen.47:6)
Ze verbleven ondertussen in Gosen en Jozef wees Rameses aan als beste deel van het land en Jozef onderhield ook nog zijn vader, broeders en het gehele huis van zijn vader met "brood", naar het getal van de kinderen.

Dit gedeelte doet me denken aan het feit dat wij als christenen ook "bijwoners en vreemdelingen" worden genoemd hier op aarde! Onze hemelse Vader zond zijn Zoon naar deze aarde om ons ook elke dag van het "broodnodige" te voorzien...want Hij stierf voor ons en werd het "Lam Van God dat onze zonden heeft weggenomen"!
Deze Zoon: Jezus Christus is het brood dat aan de mensen het leven geeft (Johannes 6:33-35)
Jezus zei daar immers in Johannes 6:35 Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt zal nimmermeer hongeren en wie in Mij gelooft zal nimmermeer dorsten.

Bij dit alles kunnen we ook nog lezen over vader Jacob, die ontzettend blij was dat hij eindelijk het aangezicht van zijn lievelingszoon Jozef mocht zien! Ze omhelsden elkaar onder tranen van geluk, zodat Jacob zelfs uitriep: nu kan ik met een gerust hart sterven...want nu weet ik dat gij leeft! Want hij had Jozef altijd al dood gewaand!

Het doet me denken aan
Simeon, een rechtvaardig en vroom man uit Lucas 2:27 - 32 waar we lezen: En toen de ouders het kind Jezus binnenbrachten om met Hem te doen overeenkomstig de gewoonte der wet, nam ook hij het in zijn armen en hij loofde God en zei: Nu laat Gij, Here, uw dienstknecht gaan in vrede, naar uw woord, want mijn ogen hebben uw heil gezien, dat Gij bereid hebt voor het aangezicht van alle volken: licht tot openbaring voor uw volk Israël.

Wij mogen ook weten vanuit Gods Woord dat in het huis van de Vader vele woningen zijn en dat Hij een plaats aan het bereiden is voor al zijn kinderen die geloven in God, want Jezus zelf heeft gezegd in Johannes 14:2-6 Ik ga heen om uw plaats te bereiden en wanneer Ik heengegaan ben en u een plaats heb bereid, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt waar Ik ben.
En waar Ik heenga daarheen weet gij de weg...en verder zei Hij: Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Van de koning van Egypte kreeg het volk van God het beste land...maar ook krijgen al Gods kinderen eens het beste hemels land toegewezen en wij mogen uitzien als christenen naar dat beloofde hemels broodland!
Verreweg het beste deel is nog altijd "heen te gaan en met Christus te zijn" (Filip. 1:23)

Het beste en goede deel is ook te zitten luisteren aan de voeten van Jezus...zoals we kunnen lezen in Lucas 10:38-42 waar Jezus zegt: Martha, Martha, gij maakt u bezorgd en druk over vele dingen, maar weinige zijn nodig of slechts "Eén" ; want Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat van haar zal niet worden weggenomen!

Gebed:
Hemelse Vader, bedankt Heer dat U voor mij het beste deel hebt uitgekozen, een woonplaats waar Jezus is, waar ik voor altijd aan Zijn voeten kan gaan zitten en Zijn aangezicht dan kan zien...nu zien wij nog in raadselen, maar dan zullen wij Hem zien en kennen. Bedankt dat U mij leven hebt geschonken en overvloed afkomstig uit Uw Broodland, Uw hemels Broodhuis! Dank U dat ik mij nergens zorgen over hoef te maken, maar in alles mag vertrouwen op Uw genade!

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten