zaterdag 12 november 2016

Haiku: Doe u niet vroom voor...Lucas 20: 20-26

Haiku's

Doe u niet vroom voor
Hij doorziet elke sluwheid -
draag in u Zijn beeld.

Doe u niet vroom voor
uw sluwheid komt aan het licht
omzeil nooit gezag.

Maria Segers      12/11/2016
n.a.v. Lucas 20:20-26

Overdenking: Lucas 20:20-26

Doe u niet vroom voor: In dit gedeelte van Lucas probeert men Jezus op "een woord" te vatten...om Hem dan te kunnen overleveren aan het gezag en om Hem zo ter beschikking te kunnen stellen aan de stadhouders! Ze sturen "spionnen uit, mensen, die zich vroom voordoen!"(vers 20)
Nochtans kunnen we iets verderlezen waardoor ze eigenlijk zichzelf voor schut zetten want verderop staat in vers 21 Meester, wij weten, dat Gij rechtuit spreekt en leert en niemand naar de ogen ziet, maar in waarheid Gods weg leert; is het ons geoorloofd, de keizer belasting te betalen of niet?

Mensen, die reeds weten wie hun Meester is, weten dan toch ook dat ze zich niet "vroom moeten gaan voordoen", want God doorziet toch elke "sluwheid"!
Deze spionnen maakten zichzelf iets wijs, natuurlijk, want ook zien we meteen dat "Jezus niet te strikken of te vatten valt op "een woord"...Hij is Zelf "Het Levende Woord"...en Hij geeft steeds de correcte, eerlijke juiste antwoorden...nooit zoals de mensen die zelf zouden geven...want Hij is God: "De Meest Gezaghebbende" en Hij zal nooit het is eender welk gezag ondermijnen...ieder gezag is zelfs ontstaan op basis van Zijn gezag! Zoals Hijzelf ooit zei tegen Pilatus toen deze zei in :
Johannes 19:10 en 11 Weet Gij niet dat ik macht heb om U los te laten, maar ook macht om U te kruisigen? Jezus antwoordde: Gij zoudt geen macht tegen Mij hebben, indien het u niet van boven gegeven ware, daarom heeft hij, die Mij aan u heeft overgeleverd, groter zonde!

Gebed:
Here God en hemelse Vader, dank U dat wij geschapen zijn naar Uw beeld en gelijkenis!
Help mij Heer om Uw Beeld te laten zien aan de mensen rondom mij! Help mij Heer om mij nooit vromer voor te doen, dan ik ben! U doorziet en kent mij, U kent mijn gaan, mijn liggen, mijn zitten enz. U legt Uw Hand op mij, zelfs dit begrijpen is mij te wonderbaar. U bent een goede, eerlijke en rechtvaardige, genadige, ontfermende God en ik weet ook dat U Mijn Meester bent. Help mij om nooit "sluw" om te gaan met mensen rondom mij om hen op "woorden, die van U komen" te vatten. Help mij Heer om niet verleidt te worden en van het kwade verlost te worden, zoals U Zelf mij hebt geleerd te bidden in "het Onze Vader", Heer Jezus!
Help mij om Uw Licht in mij en door mij te laten schijnen, Uw Licht op de standaard te plaatsen, zodat de mensen rondom mij Uw Beeld: de Here Jezus gaan verheerlijken en aanbidden! Hij is "De STER" ...help mij om mensen de weg te tonen naar deze ster, die boven de stal van Bethlehem eens stond en waarin Jezus was geboren: De Koning, der Koningen...De Heiland...De Verlosser...De Vredevorst... Het Lam Van God!

2 opmerkingen:

  1. Heel mooi Maria , ik hoop ook een lichtje te mogen zijn van Jezus voor de mensen rond mij , dat ze HEM doorheen ons zien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij wil zo graag dat wij zijn beeld weerspiegelen en dat beeld is geen vroom masker, maar een open en oprecht gezicht met ogen die glanzen van liefde, met oren die oprecht luisteren en een mond die ons toelacht en woorden vol liefde spreekt. Geef dat we inderdaad mogen beantwoorden aan zijn profiel en lichtende sterren mogen zijn in een donkere wereld.

    BeantwoordenVerwijderen