maandag 14 november 2016

Haiku: Wees niet schijnheilig...Lucas 20:41 -21:4

Haiku

Wees niet schijnheilig
menseneer is bedrieglijk -
richt uw oog omhoog

Maria Segers    14/11/2016
n.a.v. Lucas 20:47













Overdenking: Lucas 20:41 - 21:4
Lucas 20:47 ...die de huizen der weduwen opeten en voor de schijn lange gebeden uitspreken; dezen zullen een zwaarder oordeel ontvangen.

Wees niet schijnheilig: In dit gedeelte kunnen we lezen dat "de schriftgeleerden" gesteld zijn op uiterlijkheden zoals het dragen van lange gewaden, houden van begroetingen op de markten, erezetels in de synagogen, de eerste plaats bij de maaltijden en voor de schijn lange gebeden uitspreken!
Het sluit wat aan bij mijn vorige overdenking: "Doe u niet vroom voor" want God doorziet elke "sluwheid"... God oordeelt met een rechtvaardig oordeel! En terecht lezen we aan dit einde in vers 47: "dezen zullen een zwaarder oordeel ontvangen."

Jacobus 1: 27  Zuivere en onbevlekte godsdienst voor God, de Vader, is:
omzien naar wezen en weduwen in hun druk
en zichzelf onbesmet van de wereld bewaren!

Dus we zien vlak hierachter in Lucas 21:1-4 een voorbeeld staan dat Jezus naar voren schuift om de conclusie te kunnen trekken dat niet hetgeen "uiterlijk" wordt gezien belangrijk is...maar veeleer ziet God naar "de binnenkant".
Jezus stelt hier ook de rijken tegenover de armen en brengt door dit voorbeeld aan het licht wat voor Hem het belangrijkste is! Het gaat niet om "het geld dat men heeft"...maar het gaat erom wat men "doet met het geld dat men heeft"! Rijken kunnen van hun overvloed wel wat geld missen...maar voor arme mensen is dat héél wat moeilijker om nog geld weg te schenken van hun armoede...
daarom beklemtoont Jezus hier:
"Waarlijk, Ik zeg u, deze arme weduwe heeft meer dan allen daarin geworpen"
Twee koperstukjes slechts gegeven in de offerkist...maar door een behoeftige weduwe is dus voor Jezus hier "het meeste gegeven!" Wat een verschil met hetgeen wij mensen als "het meeste zien?"
Wanneer we onze ogen opheffen naar boven...dan kijken we tegen veel dingen anders aan...vandaar dat het altijd goed is om ogen alleen maar te richten op Jezus: de leidsman en voleinder van ons geloof, die Zelf ook keek naar de vreugde, die voor Hem lag, toen Hij het kruis op Zich heeft genomen! En Hij leert ons in zijn woord in Hebreeën 12:1-3 ook nog:
"...laten ook wij afleggen alle last en zonde, die ons zo licht in de weg staat en met volharding de wedloop lopen, die voor ons ligt. Laat ons oog daarbij alleen gericht zijn op Jezus...Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich verdragen heeft, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt!

Gebed:
Heer, help mij om in alles mijn ogen eerst te richten naar omhoog, naar boven en niet naar beneden. Laat me vooral zoeken naar de dingen die boven zijn, waar Christus zit aan de rechterhand van de Vader en laat me vooral denken ook aan de hemelse dingen en niet aan de aardse, want mijn leven is verborgen met Christus in God, zodat ik eens met Hem mag verschijnen in heerlijkheid, want ik ben opgewekt met Christus!
Leer mij Heer om nooit de "schijn" te wekken van een "heilig" persoon wat betreft uiterlijkheden...maar erop bedacht te zijn dat ik mag weten dat U mij "heilig hebt verklaard van binnen" omdat Jezus woont in mijn hart en omdat Hij is gestorven, begraven en ook is opgestaan...mag ik Hem ook daarin volgen! Dank U wel, Heer, voor Uw oneindige liefde, uw goedheid, uw vergeving, uw genade!
Dank U voor de overvloed en het leven dat U mij schonk!

1 opmerking:

  1. Vandaag in de prediking kregen we te horen dat we onze maskers moeten afleggen en eerlijk met elkaar omgaan. Broederlijk elkaar verder helpen en terechtwijzen in een geest van liefde met de hand op de schouder in plaats van een zwaaiend vingertje. De moeite om over na te denken. Deze overdenking brengt dit weer in mijn gedachten. Opletten voor christelijke schijnheiligheid

    BeantwoordenVerwijderen