vrijdag 24 juni 2016

Haiku + overdenking Lucas 9:28-36 Klim op de berg, bid...


Haiku

Klim op de berg, bid
opdat je kleding wit wordt
en je gelaat straalt! 

Maria Segers
n.a.v.Lucas 9:28 en 29
 

Overdenking: Lucas 9:28-36 Klim op de berg, bid…

Lucas 9: 28 en 29 En het geschiedde ongeveer acht dagen na deze woorden, dat Hij Petrus, Johannes en Jacobus medenam en de berg opging om te bidden. En het geschiedde, terwijl Hij in gebed was, dat het aanzien van Zijn gelaat anders werd, en Zijn kleding werd stralend wit. 

Klim op de berg, bid: In deze zomervakantieperiode zijn er veel mensen die op reis gaan en zo komen ze bv.aan in Oostenrijk en sommigen beklimmen dan de bergen en willen tot aan een berghut geraken. Van daaruit is dan alles nog veel indrukwekkender en dan kan men in verwondering staan over al de schoonheid die God heeft gelegd in de natuur! Bergbeklimmers hebben er veel voor over…maar de moeite van hun arbeid loont! Mensen kunnen onthaasten en ademruimte krijgen in de natuur…maar ook kan het hen leiden naar dankbaarheid en naar gebed tot De Schepper van hemel en aarde. 

Klim op de berg, bid: We weten vanuit de bijbel dat Mozes op de berg klom om daar bovenop die berg dan de 10 stenen tafelen te krijgen uit Gods Hand. Mozes bad en in de nabijheid van God gekomen, daalde hij daarna af…niet beseffende dat zijn gelaat veranderd was en dat de heerlijkheid van Gods nabijheid van zijn gelaat af te lezen was…want zijn gezicht straalde. Ook in dit gedeelte lezen we dat Jezus met Petrus, Johannes en Jacobus de berg opgaat en dat de klederen van Jezus stralend wit worden en dat ook Zijn gelaat anders werd! Mozes en Elia zijn daar ook aanwezig en stralen ook! 

Klim op de berg, bid: Eens beklom Jezus de Olijfberg en bad: Vader, indien Gij wilt, neem deze beker van Mij weg, maar niet Mijn wil, maar de Uwe geschiedde. En Zijn zweet viel als bloeddruppels op de aarde… en Hij stond op van gebed…maar zijn 3 apostelen waren van droefheid in slaap gevallen.(Lucas 22:39- 46)

De bijbel spreekt hier over het lijden en de dood, die Jezus te wachten staat… en ook Jezus werd dodelijk beangst en moest zelfs kracht krijgen van een engel om vol te houden!
Maar Jezus riep aan het kruis: “Het is volbracht!”

In Hebr.9:22 lezen we: En nagenoeg alles wordt volgens de wet met bloed gereinigd, en zonder bloedstorting geschied er geen vergeving.

In Openb. 19:13 en 14 staat geschreven: En Hij was bekleed met een kleed dat in bloed geverfd was, en zijn Naam is genoemd: Het Woord Gods. En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen.

Openb. 22:14 (het laatste hoofstuk van de bijbel!) zegt:Zalig zij, die hun gewaden wassen, opdat zij recht hebben op het geboomte des levens en door de poorten ingaan in de stad.

Het is niet één of ander wasproduct dat onze klederen stralend wit maakt…neen, het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van elke zonde (1 Johannes 1:7b) 

Klim op de berg, bid: Niet alles is in ons leven rozengeur en maneschijn! Soms kunnen we ongeneeslijk ziek worden of met erg lijden te maken krijgen of met de dood van een geliefde! Dat is lijden dat we mensen moeten meemaken. De aarde is een “tranendal”…maar dan kunnen we opklimmen naar boven…naar de Vader der lichten…naar Jezus, die ons heeft verlost en tot Hem bidden we dan en tot Hem mogen we dan uitroepen: Here, help… en dan komt Hij ons tegemoet. Hij laat het regenen over goeden en slechten en zijn zon mag schijnen over elke mens, want Hij heeft elke mens lief. God verlangt dat je jouw gelaat naar Hem toekeert en dan kan Hij uw gelaat veranderen…je kan er dan “stralend wit uitzien!”. Hij wil voor iedereen de Goede Herder zijn…want wij zijn de schapen die Hij weidt!

Psalm 23:4 zegt het zo: Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij, Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij!

Hij heeft ons niet als wezen achtergelaten, maar Hij heeft ons ook Zijn Heilige Geest geschonken als Trooster (Joh. 16:7) 

Gebed:
Dank U Heer dat ik elk moment van mijn leven tot U mag en kan opklimmen en de dingen zoeken, die boven zijn om U te loven en te prijzen voor alles wat U geschapen hebt…maar ook om te bidden dat ik mag stralen, zodat anderen Uw heerlijkheid
van mijn gelaat kunnen aflezen, zoals Mozes stralend van de berg afdaalde. Mag ik mijn klederen steeds afleggen, die bevuild zijn en klederen aandoen als door God uitverkoren heiligen en geliefden (Collossenzen 3:12) van innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. Help mij om verdraagzaam te zijn en de band van liefde aan te doen.
Moge het Woord van God ook rijkelijk in mij zijn om anderen te bemoedigen. Help mij om vergevingsgezind te zijn en mijn klederen steeds te wassen in uw bloed. Want dan bent U ook bereid mij te vergeven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten