zaterdag 25 juni 2016

Haiku + overdenking Lucas 9:37-50 Wie de minste is...


Haiku

Wie de minste is
heeft overlegd in zijn hart
dat hij dan groot is.
Maria Segers
n.a.v. Lucas 9:47-48
 

Overdenking: Lucas 9:37-50 Wie de minste is…

Wie de minste is: vers 46: Er kwam ook een overlegging bij hen op, wie van hen de meeste was.
vers 47 Maar Jezus kende de overlegging van hun hart.
vers 48 en Hij nam een kind en plaatste dat bij Zich, en Hij zei tot hen: Een ieder die dit kind ontvangt in mijn naam, ontvangt Mij; en eenieder die Mij ontvangt, ontvangt Hem, die Mij gezonden heeft. Want wie onder u allen de minste is, die is groot.
Iedere mens wil graag de eerste, de grootste, de sterkste of de machtigste of rijkste worden in deze wereld. Als diploma’s worden uitgereikt dan wil men ook graag horen: de eerste is… want wie wil er nu niet graag de primus zijn: iedereen toch!
Iedereen doet zijn uiterste best om de bovenste sport van de ladder te beklimmen.
Gisteren nog zagen we “de verheerlijking op de berg” en vandaag lezen we aan het begin van dit gedeelte:En het geschiedde dat ze de volgende dag van de berg afdaalden…(Lucas 9:37)
’s Anderendaags zitten ze dus niet meer boven op de berg te bidden…maar zitten ze in “het dal van diepe duisternis, waar een enige zoon wordt aangegrepen door een boze geest, die schreeuwt en op de grond werpt en doet stuiptrekken, mishandelt en hem nauwelijks wil loslaten!”
Het lijkt wel op “een verkrachting!” Hoe vreselijk is het te vallen in de handen van boze geesten!
We mogen dan “smeken dat Jezus , De Meester, naar ons omziet!” (vers 38) 

Wie de minste is: Het is vreselijk te vallen in de handen van boze geesten…maar het is nog erger als we lezen dat in vers 44 dat de Zoon des mensen zal overgeleverd worden in de handen der mensen.
Maar daarna lezen we dat zijn discipelen hier niks van begrepen. Ze verstonden zijn woorden niet…ze bleven nog verborgen voor hen en ze durfden Hem ook geen uitleg vragen over deze woorden (vers 45)
Als we bedenken dat Petrus, Johannes en Jacobus nog maar pas “boven op de berg waren geweest en fantastische dingen hadden gezien toen Jezus, met Mozes en Elia in verheerlijkte toestand met elkaar spraken…dan begrijpen we misschien wat beter dat ze nu graag “de meeste wilden zijn” en zo dicht mogelijk bij Jezus een eerste plaatsje konden krijgen! Hoe zouden wij zelf zijn?
Maar Jezus ziet alles…Hij kende hun overleggingen en daarom legt Hij het toch wat beter uit door een kind voor zich te plaatsen! 

Wie de minste is: Dus Jezus ziet dat anders! Hoe ziet Hij dan die eerste plaats? In Lucas 22: 25 en 26 kunnen we lezen: “Koningen der volken voeren heerschappij en hun machthebbers worden weldoeners genoemd. Doch gij niet alzo, maar de eerste onder u, worde als de jongste en de leider als de dienaar. Want wie is de eerste: die aanligt of die dient? Is het niet die aanligt? Maar Ik ben in uw midden als Dienaar!”
Jezus plaatst een kind bij Zich om aan te tonen wat het betekent om een kind te ontvangen in zijn Naam!
En nu is de vraag: Wie zijn nu eigenlijk zijn kinderen?...want wie zo’n kind ontvangt Hem en ook deze die Hem gezonden heeft!

Johannes 1: 12 en 13 maakt duidelijk wie Gods kinderen zijn! Doch allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om Gods kinderen te worden, hun, die in Zijn Naam geloven, die niet uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van een man, doch uit God geboren zijn!  

Al wie dus de kinderen van God ontvangt of zelfs maar één beker koud water geeft…die geeft dat aan Jezus zelf of aan Zijn Vader…!
Het gedeelte eindigt daarom:Wie niet tegen u is, is voor u (in Lucas 9: 50)  

Gebed:
Dank U, Heer en Meester dat ik een kind van U mocht worden, want ik heb U aangenomen als mijn Verlosser. U hebt naar mij omgezien en mij bevrijd uit de hand van de boze om mij terug te geven aan Uw Vader. U hebt mij genezen en gered en niemand kan mij nog uit uw Hand roven. Jezus, U bent gevallen in de handen van mensen…maar U hebt Uzelf vrijwillig overgegeven in mijn plaats omdat U van mij hield. Ik mag nu vrij zijn en ik mag weten: als iemand tegen mij is…dan is deze persoon eigenlijk ook tegen U. Help mij daarom ook om vrijwillig dienares te worden van de mensen, want ik wil U volgen en Zelf werd U ook de minste  en de Dienaar van ons allemaal…maar U bent ook de Grootste Koning en Machthebber aller tijden! Amen!

1 opmerking:

  1. Goed te weten dat God er steeds is en Hij je vallen en opstaan kent. Dank U voor je aanreikende handen om ons te verlossen en te helpen

    BeantwoordenVerwijderen