donderdag 30 juni 2016

Haiku + Numeri 19:11-22 Raak geen zonde aan

Haiku

Raak geen zonde aan
want Zijn dood brengt nieuw leven -
Zijn bloed reinigt ons.

Maria Segers   30/6/2016
Numeri 19: 19

Overdenking: Numeri 19:11-22
Numeri 19:19 ...de reine zal op de derde dag en op de zevende dag de onreine besprenkelen, en hij zal hem op de zevende dag ontzondigen; en hij zal zijn klederen wassen, zich in water baden en des avonds rein zijn.

Raak geen zonde aan: Ieder mens is zondig vanf zijn geboorte. Elke mens is bevlekt door de "erfzonde". De gevolgen voor de zonde zijn "de dood". De eerste Adam heeft gezondigd en daardoor kwam die straf er voor hem en zo is het verder geërfd ...de dood kwam er toen voor elke mens!
Ieder mens heeft nodig om van die zonde af te geraken om niet in die dood te moeten blijven voor altijd!

Raak geen zonde aan: In dit gedeelte is er sprake van een rode gave koe, waaraan geen gebrek is en die geen juk heeft gedragen! (vers 2) De as van deze koe kon dienen om verlost te worden van "hun onreinheid" en het diende tot bereiding van reinigingswater en tot ontzondiging! Ik citeer vers 9: "Dan zal een rein man de as van de koe verzamelen en buiten de legerplaats op een reine plaats neerleggen, opdat zij voor de vergadering van de Israëlieten bewaard blijve ter bereiding van het water der reiniging; het is een middel tot ontzondiging.

Wij echter leven in een andere periode. Jezus Christus is "de tweede Adam".
In Romeinen 5: 21 ...opdat, gelijk de zonde als koning heerste in de dood, zo ook de genade zou heersen door rechtvaardiging ten eeuwig leven door Jezus Christus, onze Here!

Raak geen zonde aan: In Jezus Christus woonde  geen zonde. Hij was zonder gebrek! Hij heeft nooit zelf gezondigd!En wij mogen ons juk op Zijn schouders leggen!
Hij droeg het kruis en werd voor ons tot zonde(bok) om ons leven te geven. Al wie in Hem gelooft, sterft niet...maar mag eeuwig leven!
Hij stierf buiten de legerplaats!
In Hebreeën 9: 15 lezen we: En daarom is Jezus Christus de Middelaar van een nieuw verbond, opdat, nu Hij de dood had ondergaan om te bevrijden van de overtredingen onder het eerste verbond, de geroepenen de belofte der eeuwige erfenis zouden ontvangen.
en in vers 22 Alles wordt volgens de wet met bloed gereinigd en zonder bloedstorting geschied er geen vergeving.
Zoals in het oude verbond "de as der vaars en het bloed van bokken en stieren" de mensen naar het vlees kon reinigen en heiligen... zo kan het bloed van Christus ons door de eeuwige Geest als een smetteloos offer aan God gebracht, ons bewustzijn
reinigen van dode werken om de levende God te dienen! (Hebr. 9:14)

Gebed:
Dank U, Heer dat Uw bloed mij reinigt van al mijn zonden. U was zonder zonde en hebt nooit Zelf gezondigd. U was de "reine Man", die vrijwillig de dood bent ingegaan en nu kan Uw bloedoffer mij eens en voor altijd reinigen en heiligen als ik gewillig ben om mijn zonden te belijden en U aan te raken in geloof en zo mag ik eeuwig leven ontvangen!
Help mij ook Heer om mijn bewustzijn te reinigen van werken die niet tot eer en glorie zijn van Uw grote Naam! Help mij ook, Heer om mij steeds in Uw levend Woordwater te baden en mijn geestelijke klederen rein te houden!...opdat ik ook als een reine maagd op de dag van Uw wederkomst, op de zevende dag gereed kan zijn om U, mijn Bruidegom te ontmoeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten