zaterdag 28 december 2013

Gedicht: Lachai-Roï + kerstboodschap


Lachai-Roï

De Levende heeft mij gezien
Hij kende mijn naam
ik was verstoten
op de vlucht 

Hij heeft naar mijn ellende omgezien
stilde mijn dorst en leed
in mijn woestijnplaats
van eenzaamheid 

Hij ondernam een reddingsplan
zag mijn verlorenheid
genas mijn ogen
van tranen 

Hij ondersteunde mij met Zijn Engel
zag mijn gehoorzaamheid
en knikkende knieën
als Zijn slavin 

Hij stuurde mij op Zijn rechte pad
met Zijn volledige levensplan
in mijn gevulde lege hand
naar de waterbron
 

Maria Segers                        11 maart 2011

 
Kerstboodschap:
vanuit Genesis:16:1-16

vers 13 Toen riep zij de Heer, die tot haar gesproken had, zo aan: U bent een God van het zien, want, zei ze, heb ik hier niet Hem gezien, die naar mij heeft omgezien? Daaraan dankt de bron, die daar is zijn naam, Lachai-Roï; hij ligt tussen Kades en Bered.

Het gedeelte gaat over Sara, de vrouw van Abraham, en over Hagar, de slavin van Sara.
Sara kon geen kinderen krijgen...maar God had aan Abraham een belofte gegeven dat zijn nageslacht zo groot zou zijn als de sterren aan de hemel... en God zou hem, ondanks zijn hoge leeftijd en die van zijn vrouw Sara toch een "lijfelijke zoon geven" en Abraham geloofde dat! (Gen.15:1-6)
Maar Sara kon dus geen kinderen krijgen en zij had wel een slavin, die Hagar heette en ze dacht dat uit Hagar de beloofde "lijfelijke zoon" zou geboren worden...en Abraham kreeg van Sara deze slavin als vrouw en zo ging Abraham uiteindelijk tot Hagar en ze werd zwanger...
Dat liep niet goed af...want Hagar triomfeerde nu over Sara en verachtte haar. Sara was daar natuurlijk niet blij mee en presenteerde haar man: Abraham de rekening hiervoor!
Maar Abraham zei  tegen Sara dat ze met Hagar mocht doen wat zij maar wilde!
Dat liep ook weer niet goed af...want Sara begon nu Hagar te vernederen...en daardoor kwam het dat Hagar ging "vluchten" van Sara.

Maar dan komt God ertussen ... de Engel van God treft Sara aan bij een waterbron in de woestijn en dan stelt deze twee zeer belangrijke vragen:
Vanwaar komt gij? Waarheen gaat gij?
Hagar bekende dat zij op de vlucht was voor haar meesteres!
De Engel van God zei echter dat zij moest "terugkeren" en zich vernederen onder de hand van Sara! De Engel wist ook dat ze zwanger was en zei toen dat ook haar nageslacht  zeer talrijk zou worden en ze moest hem de naam "Ismaël" geven ...dat betekent:
DE HERE HEEFT NAAR UW ELLENDE GEHOORD!

Dit stuk is een waardevolle les voor ons allemaal!
God ziet ons! God ziet naar ons om! God kent ook onze toestand! God weet het als mensen ons slecht behandelen!...maar God stelt ons ook twee vragen:
Wij moeten weten vanwaar dat we komen!
Wij moeten ook weten waar we uiteindelijk naartoegaan!
We moeten ook weten wie onze "Meester" is!
God is onze Schepper!
Jezus is onze Middelaar!(Hebr.9:15)...Hij kan volkomen behouden al wie door Hem tot God gaat.
Wij gaan uiteindelijk naar de plaats waar Jezus woont. Het ganse oordeel van de mensheid heeft God in Zijn Handen gelegd!
JEZUS IS "ONZE MEESTER"!  HIJ IS DE ALLERHOOGSTE!
God wil dat wij ons vernederen onder zijn machtige Hand. Hij wil dat wij Hem verhogen!

Jezus kwam naar deze aarde om zijn volk te verlossen uit hun ellende!
De bijbel is "de waterbron "in onze woestijn!
Wij hoeven niet te vluchten voor Hem! Hij kent ons door en door!
Hij is onze "Liefdebron".
Ga naar Hem toe en ontvang nieuw leven vanuit "Zijn Welbeminde Zoon" ...
De Heiland, de Verlosser van elke mensenklacht!

De engel van de Heer verscheen ook ooit aan Jozef, de zoon van David in een droom en zei toen: schroom niet Maria, uw vrouw tot u te nemen, want wat in haar verwekt is, is uit de Heilige Geest. Zij zal een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus geven. Want Hij is het, die zijn volk zal redden van hun zonden. (Matteüs 1: 20-21)

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten