woensdag 11 december 2013

Gedicht: Levensadem + overdenking


Levensadem 

Ingeblazen adem van God
Stof uit de aardbodem
Adam 

Vlees rond de rib van Adam
gebouwd tot een vrouw
Eva 

Beiden één beeld
gedragen door God 

Misten het doel
Doodstraf voor alle mensen 

Tweede Adam
Genadige Levensadem  

Maria Segers             

 
Bijbelse Overdenking: Leven en dood / Een waargebeurd griezelverhaal
2 Kon. 13: 14-21

Vers 21b:  En toen de man met het gebeente van Elisa in aanraking kwam, werd hij levend en rees overeind op zijn voeten

Dit gedeelte uit de bijbel roept bij mij zaken op vanuit mijn kindertijd toen ik nog bij de "chiro" was en we 's avonds zaten bij het kampvuur en verhalen aan elkaar vertelden als het reeds donker was en laat! Sommigen voerden terwijl een toneelstukje op en vertelden  dan over spoken die over de graven ronddwaalden en dat er plots iemand levend kwam vanuit zijn graf...en iedereen schrok dan hevig!
Ik herinner mij ook nog dat mijn grote broer zich in de gang had verstopt met zijn lichaam geplaatst in één van de lange jassen, die aan de kapstok hing en zodra ik door onze smalle gang naar boven ging, om te gaan slapen, pakte hij mij dan beet en ik schrok mij dan ook een "floeren aap".

In dit gedeelte gaat het over Elisa die ziek lag aan eeen ziekte, waaraan hij zou sterven...en hij is dan ook later gestorven en men begroef hem!
Elisa had zijn levensadem dus uitgeblazen...net zoals iedereen ooit voor de dood zal komen te staan door de erfzonde. Behalve zijn voorganger Elia...want die is rechtstreeks opgenomen in de hemel en terwijl riep Elisa, zijn knecht, Mijn vader, mijn vader, wagens en ruiters van Israël. En hij zag hem dan niet meer...maar de geest van Elia rustte op Elisa daarna en kreeg zelfs het dubbele van de geest van Elia... het waren bijzondere mannen van God!
En dat Elisa bijzonder was, dat kunnen we merken in het verhaal, dat hier de bijbel beschrijft.
Er staat hier dat bij het aanbreken van het jaar de benden van de Moabieten trachten in het land te komen. Als die benden arriveerden, dan betekende dit "oorlog"!
Maar op zekere dag  vond er een begrafenisplechtigheid plaats en terwijl ze deze aan het begraven waren, zagen ze dat die bende Moabieten hen tegemoet aan 't komen was...dat was verschieten...ze moesten nu maken dat ze wegkwamen...en ze gooiden daarom "de dode man" bij in "het graf van Elisa" ...en daarna liepen ze weg!

Maar dan gebeurd er iets eigenaardigs! Toen "DE DODE MAN" in aanraking kwam met het gebeente van Elisa werd "HIJ LEVEND"... en hij rees overeind op zijn voeten.

Hier zien we een geweldige boodschap : er is nog leven na de dood!

Joh.11:25 en 26 Jezus zeide tot haar: Ik ben de Opstanding en het Leven, wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven, en een ieder die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven, gelooft gij dat?

Joh.11:21Dit gedeelte had Jezus gezegd aan Martha, de zus van Lazarus, die Jezus erop wees: als Gij hier waart geweest, dan zou mijn broer niet gestorven zijn.

Joh.6:63 zegt: De Geest is het die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven.

En in Joh.5:28 Verwonderd u hierover niet, want de ure komt, dat allen die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ten oordeel.

En in Joh.5:24 Voorwaar, voorwaar Jezus zegt, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten