donderdag 5 december 2013

Gedicht: Sprakeloos + overdenking


Sprakeloos
 
Ik sprak in stilte vrij en ongestoord
toen mijn nachtrust werd verstoord.
Ik dacht na over mijn zwarte daden
witgewassen door Zijn rode draden
 
en verweven doorheen mijn leven.
Slechts één antwoord is gegeven.
Slechts één daad van liefde telt.
Hij die sprakeloos werd geveld
 
en dit vergevend liet gebeuren.
Hij wil niet dat mensen treuren
maar zich hullen in Zijn deken
en vertroostend tot ieder spreken!
 
Maria Segers       14 februari 2011
 





Bijbelse overdenking: 

Psalm 39  Klein voor God/ Sprakeloos

vers 3a  Ik was verstomd, sprakeloos,         

vers 6b  mijn levensduur is als niets voor U,

vers 7b  als een ademtocht suist de mens weg,

             zij garen bijeen en weten niet, wie het tot zich nemen zal.

vers 8   En nu, wat verwacht ik, Here? Mijn hoop, die is op U!        

         

Ieder mens is slechts een ademtocht. Sprakeloos staan we tegenover onze Grote God. We willen ons beheersen, onze tong in bedwang houden, we wensen het goede te doen…maar we doen slechts het kwade…in eigen kracht zijn we niets en kunnen we niets doen.

De Heer weet alles over mij en slechts tot Hem kan ik uitroepen: leer mij mijn dagen zo tellen dat ik een wijs hart bekom! Mijn dagen zijn hier zo vlug voorbij en alles is zo vergankelijk. We proberen te verzamelen, geld te sparen voor het geval ons iets overkomt…maar we weten niet eens hoe lang we zullen leven en voor wie het na ons zal zijn! Niets is hier blijvend. Alles hoe schoon ook, zal eenmaal vergaan! We liggen te strijden en te vechten om het goed te doen en om straffen te ontwijken, maar we constateren elke dag meer en meer dat we slechts sukkelaars zijn en we hebben verdriet omdat we het toch nooit perfect genoeg kunnen doen! We kunnen slechts besluiten dat we straf verdienen en roepen dan God om hulp.
Gelukkig mogen we onze hoop richten op Hem die ons reeds voorging als “De Mensenzoon” en Hij werd als een Lam ter slachting gevoerd, Hij deed Zijn mond niet open. Maar op het kruis riep Hij uit: Vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen! Daar heeft Hij de “bergen schuld” betaald van iedere mens! Slechts op Hem is onze hoop gevestigd en van Hem is hetgeen wij “verwachten” en dat alleen kan ons rust geven en blij maken. Naar Zijn komst mogen we uitzien, want Hij heeft ons gered van de ondergang. Ons leven dat slechts “een ademtocht” is en “enige handbreedten lang” (vs. 6) stelt niets voor in de ogen van de Heer.
De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God…maar wij mogen uitroepen: stel mij niet tot een smaad voor de dwaas (vs.9)…want mijn hoop is op U, Heer. Mijn kracht is in U, Heer!
De dwaas beseft niet hoe hulpeloos en klein hij is in de ogen van God…maar gelukkig is de mens die kan zeggen in zijn hart: Hij wendde Zijn straffende blik van mij af en nu mag ik mij verblijden omdat ik mijn zonden aan Hem kon belijden en Hij vergaf en redde mij! 

Gebed: Bedankt Heer dat wij niet verstomd of sprakeloos meer hoeven te staan voor U, omdat wij onze hoop hebben gesteld op Hem die voor ons spreekt ten goede bij U en van Hem is onze verwachting, in Hem kunnen wij ons verblijden en aan Hem onze zonden belijden. Hij heeft ons vergeven!  We vallen en kunnen weer opstaan. U maakte Uzelf eens klein terwijl U groot was, opdat wij groot kunnen worden in U, al zijn we klein!



 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten