maandag 2 december 2013

Gedicht: Ik wil... + bijbeloverdenking


IK WIL… 

Ik wil het wasbekken klaarzetten
brood en wijn op tafel
het Boek geopend
bij de parabel                                       
van de Barmhartige Samaritaan 

Ik wil een snoeier zijn in Uw wijngaard
een werkvrouw bij het druiven persen
een mond voor hen die stamelen
een hand en voet voor hen
die liggen langs mijn pad 

Ik wil een vlam zijn in de nacht
voor wie schijnen te verdwalen
en dan met wijd opengesperde ogen
hen doen staren naar boven
waar blinkende sterren schijnen 

Ik wil een leid - ster - zijn
om dan te mogen pronken
vlak boven  het toevluchtsoord
waarin de Gouden Man
geboren werd 

Ik wil daar thuiskomen en veilig zijn
en horen naar de woorden
van dienaars en van liefdemensen
zodat er steeds vrede in mij is
vermenigvuldigd door Zijn genade! 

Ik wil …Zijn wil! 

Maria Segers                      3 januari 2011

Bijbelse overdenking: 2 Kon.8:16-29  Juda blijft bestaan

vers 19 Maar de Here wilde Juda niet verderven ter wille van zijn knecht David, aan wie Hij immers had toegezegd hem ten allen tijde een lamp voor zijn zonen te zullen geven.

Het bijbelgedeelte gaat hier over twee koningen van Juda: Joram en Ahazia. Het waren twee slechte koningen, want ze deden wat kwaad was in de ogen des Heren (vs.18 en 27)
Maar ook al moest eigenlijk onze God, die heilig is en geen zonde kan zien, hen verderven...Hij deed het niet omwille van Zijn belofte die Hij aan David had gedaan. Zijn lamp zou altijd blijven schijnen over David's nageslacht!

Hier steekt een wondermooie boodschap voor ons in!
God heeft ons ook "een lamp" gegeven voor onze voet en dat is Zijn Woord en dat Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond. Weldra vieren we kerstmis en steken we lampjes aan in de kerstboom...maar God is zelf naar deze aarde gekomen als " De Mensenzoon, de zoon van David uit de stam van Juda, geboren te Bethlehem in Jeruzalem, waar ook David zelf geboren werd. Jezus is "De Levensboom"...Hij is "De Ster" die boven de stal bleef stilstaan...Hij is "De Lamp"...Hij is "Het Licht" van deze donkere wereld.

Hij heeft de mensen die in Jezus geloven ook als "lichtjes" gehangen aan "Zijn Levensboom" ! Zij mogen schitteren in deze donkere wereld.
Alle mensen hebben gezondigd ! Hij wil graag dat we stilstaan bij Jezus! Hij wil dat we Hem gaan zoeken zoals de herders en de drie wijzen uit het oosten! Hij wil niet dat er iemand verloren gaat. Hij wil niet dat we ziek zijn! Hij wil al onze wonden genezen (vs.29).

God zou alle mensen kunnen "verderven"...maar Hij doet dat niet, tenminste niet als je tot Zijn nageslacht wilt behoren, tot de stam van Juda, de stam waaruit Jezus werd geboren!
Allen die Hem, Jezus, Het Licht van deze wereld, hebben aanvaard, dezen aanvaard God ook en die worden dan kinderen van Hem en mogen voor altijd als "een lamp" schijnen in deze donkere wereld. Jezus is "De Goede Herder"..."Hij is "De Barmhartige"...Hij wil niet graag verderven...maar Hij wil behouden. Hij is "De Vredevorst". Hij wil graag alle wonden helen, want Hij is "De Gezondmaker". Hij is "De Brokkenlijmer".
Hij is "DE WEG"WIJZER" bij uitstek!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten