zondag 24 augustus 2014

Geloof en onbegrip (bijbelleesrooster)


Geloof en onbegrip
Matteüs 16:13-28
Matteüs 16:15  Jezus vroeg zijn discipelen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
Een eerste vraag wordt aan de leerlingen in het algemeen gesteld: Wie is volgens de opvatting van de mensen de Mensenzoon?Daarna wordt aan hen persoonlijk dezelfde vraag gesteld!En tenslotte wordt de vraag nog eens herhaald aan de apostel Petrus!Dan wordt door Petrus een antwoord gegeven:” U bent de Christus, de Zoon van de levende God”.Meteen hierop zegt Jezus dan dat geen vlees en bloed dat heeft geopenbaard aan hem, maar mijn Vader, die in de hemelen is, die heeft U dat geopenbaard!
We kunnen hieruit dus concluderen dat Petrus vanuit de kracht van hierboven groeit tot een “geloofbelijdenis”. 

Zoals aan Petrus vraagt ook Jezus aan ons allen persoonlijk: “Wie zeg jij dat Ik ben?”

Het zou dan mooi zijn als we hetzelfde antwoord zouden kunnen geven als Petrus, want met deze woorden: U bent de Christus, de Zoon van de levende God,…spreken wij dan ons geloof uit. Maar we mogen ook weten dat het aan Petrus werd “geschonken”

 Indien we openstaan voor de Goddelijke Genade en Het Licht dan openbaart God de Vader aan ons wie Jezus is! 

Geloven betekent niet dat we altijd zomaar alles begrijpen!

Al dadelijk zien we dat ook Petrus, die nog maar net zijn “geloof “in Jezus had uitgesproken, direct daarna al vervalt in “onbegrip”. 

vers 22: En Petrus nam Hem terzijde en begon Hem te bestraffen, zeggende: dat verhoede God. Here dat zal U geenszins overkomen!

vers 23 Hij keerde zich om en zei tot Petrus: Ga weg van Mij, Satan; gij zijt Mij een aanstoot, want gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, maar op die der mensen.

We weten dus dat Petrus wist wie Jezus was, maar Petrus wist niet waarvoor Jezus was gekomen naar deze aarde. Petrus wist niet dat Jezus moest lijden en sterven en dat Hij op de derde dag erna zou opstaan uit de dood.  Jezus heeft het aan hen willen uitleggen en tonen, maar Petrus begreep totaal niet waarover Hij het had… 

Hoe zit het nu met ons?I k geloof, maar begrijp ook niet altijd alles, want dan zou ik volmaakt zijn. Maar ik heb genoeg aan hetgeen ik reeds wel begrijp.

Ik begrijp dat Jezus heeft moeten lijden en waarom Hij is moeten sterven en waarom Hij terug is opgestaan na de derde dag en nu zit in de hemel aan de rechterhand van de Vader…Ik begrijp dat Jezus moest lijden sterven en opstaan om ons allemaal te verlossen van de zonde en van de dood. Hij heeft dat werk aan het kruis volledig volbracht en door zijn opstanding weet ik dat Hij leeft vandaag. Ik geloof dat, maar ik begrijp niet half wat het Hem allemaal gekost heeft, want Hij gaf Zijn leven om mij te redden..Hij heeft mij zoveel geschonken dat ik Hem steeds maar wil bedanken! Hij is de liefde zelf! Niemand anders dan Hij kon dit verlossingswerk volbrengen! 

We weten dat Petrus zelfs is gaan vluchten toen Jezus moest gaan sterven en Hem zelfs tot driemaal toe verloochend heeft, maar Jezus heeft hem ook vergeven en Hem aangesteld tot een Herder over zijn lammeren en zijn schapen. Petrus is na de opstanding van Jezus Christus en nadat hij de Heilige Geest had ontvangen een vurige getuige geworden van Christus om aan de mensen te vertellen “wie Jezus was”!

 …en ook wij mogen getuigen van Jezus en een wegwijzer zijn naar “De Weg, De Waarheid en Het Leven, want niemand komt tot de Vader dan door Jezus (Johannes 14:6)! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten