zaterdag 30 augustus 2014

Medelijden gevraagd (bijbelleesrooster)


Medelijden gevraagd
Psalm 119: 73-80
Psalm 119 vers 76a  Laat uw goedertierenheid mij tot vertroosting zijn
Psalm 119 vers 77  Uw barmhartigheid kome over mij, opdat ik leve,
want uw wet is mijn verlustiging
Medelijden gevraagd: het doet me denken aan mezelf en aan veel mensen uit de bijbel die Jezus ook om hulp vroegen in hun leven.
De Heer Jezus Christus heeft ons een blijde boodschap aangeboden van vrede  en van hoop en troost.
 
Zelf heb ik meerdere malen in mijn jonge jaren, geroepen tot God om hulp, of om medelijden gesmeekt en God heeft me niet in de steek gelaten! Hij heeft al mijn smekingen gehoord en is me op verschillende manieren tegemoet gekomen.

Deze morgen nog hoorde ik van iemand dat haar vader aan “de Parkinsonziekte” lijdt. Het zal zeker zo zijn dat deze man “medelijden vraagt” aan zijn echtgenote en aan zijn kinderen! Wij kunnen als mensen bewogen zijn en vertroosting schenken, door goed te zijn en barmhartig …net zoals Jezus!
Jezus ging rond goed en goeddoende. Hij hielp en sprak waar het nodig was. Hij vertroostte zowel door zijn woorden als door zijn daden. Zondaars zette Hij niet aan de kant, maar Hij zette hen wel met woorden van barmhartigheid of soms vermanend op “het goede spoor”. Soms zijn mensen door allerlei omstandigheden, die hun leven zwart kleuren, het spoor van vreugde en vrede totaal kwijt…dan zijn ze blij dat er iemand is die hen begrijpt en die naar hen luistert en voor hen bidt. Zoals Toon Hermans in één van zijn gedichtjes zegt, dat die dan een vriend is!
Wie God vindt, die vindt het leven!  Hoe laat God zich vinden…zou dan één van die vragen kunnen zijn! God zond Zijn Zoon, want Hij had medelijden met de mensen. De mensen hadden barmhartigheid en medelijden nodig! God heeft alle mensen lief en wil niet dat er iemand “verloren gaat” en daarom juist is Hijzelf naar deze aarde gekomen ! Hij was het “lichtstraaltje” dat iedereen nodig heeft.
Hij wil dat alle mensen behouden worden en tot geloof komen! En juist daarom zond Hij zijn Zoon: de Heer Jezus: de Blijde Boodschapper!
Romeinen 10: 14-15 Hoe zullen zij Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker? En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn? Gelijk geschreven staat: Hoe lieflijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.
Moge mijn gebed daarom zijn aan alle mensen die medelijden vragen: Here God mogen zij begrijpen dat Uw Zoon de Heer Jezus Christus Uw blijde boodschap heeft gebracht, U zond Hem naar deze wereld als “De Grote Prediker” want  zijn voeten brachten een boodschap van liefde, barmhartigheid en vertroosting en van hoop dat leven geeft. En help mij om een barmhartige, vertroostende getuige van Uw Zoon Jezus te zijn,doorheen mijn geloof,  zowel in mijn woorden, als in mijn dagelijks leven door mijn daden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten