woensdag 27 augustus 2014

Vaderlijk (bijbelleesrooster)


Vaderlijk
Spreuken 4: 20-27
Spreuken 4: 20a en 22 Mijn zoon, sla acht op mijn woorden, want ze zijn leven  voor wie ze vinden, genezing voor hun ganse lichaam.
De titel verwijst naar “een vader”. Zelf heb ik niet zo’n blije herinneringen aan mijn aardse vader, daar hij reeds op mijn 9 jaar is gestorven door een auto-ongeval op zijn werk.
Pas toen ik als kind werd aangenomen door “mijn hemelse Vader” die Zelf naar mij heeft omgezien en mij heeft bevrijd van veel verdriet … is er pas vreugde gekomen door “Zijn Vaderlijke Woorden” . Deze heeft mijn ganse leven vernieuwd en ik mag Hem nu “Abba- Vader noemen: wat betekent: lieve, lieve Vader. Hij gaf mij een nieuw hart in mijn binnenste en vernieuwde mijn geest en Hij gaf Zelf zijn eigen Zoon de Here Jezus Christus als “bevrijder “ van alles wat mijn hart had bezoedeld en verdrietig had gemaakt, want Hij heeft zijn “leven opgeofferd” om mij in “het leven te behouden”.
Johannes 1:1 zegt: In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Was God!
Johannes 1:12 Doch allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun die in zijn naam geloven; die niet uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van een man, doch uit God geboren zijn.
God de Vader heeft mij aangenomen of geadopteerd als zijn kind en ik heb Hem aangenomen als mijn abba-Vader! Ik mag als dochter nu luisteren naar “zijn Vaderlijke Woorden, die ik kan vinden in zijn Woord of m.a.w. in Zijn eigen Zoon:Jezus Christus Zelf…want Hij is het Woord Zelf en heeft al die Vaderlijke Woorden bekendgemaakt aan elke mens… de bijbel is Gods Woord en wanneer je naar deze woorden luistert…dan vind je “het leven” + “genezing voor je ganse lichaam” . Jezus zegt ook in Joh. 14:4-7- 9  en waar ik heenga, daarheen weet gij de weg…want Ik ben de weg, de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij. Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien, want wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien.
We zien dus vooral dat we het allerbeste naar “de hemelse Vader” kunnen luisteren, want als we alles lezen wat in deze 7 verzen van de spreukenbrief staat, dan merken we vooral op dat “het hart” moet beschermd worden . Het hart is de oorsprong van “het leven”.Maar als we lezen in de bijbel dan vinden we dat “het hart van nature arglistig en verderfelijk is ! in Jeremia 17:9.
Waarom gaan we soms “te gronde “? Soms is dat onze eigen schuld! Omdat we niet willen luisteren naar goede raadgevingen! Onze eigen vaders hebben (toch normaal gesproken) het beste voor met al zijn aardse kinderen. Zo heeft “de hemelse Vader” zeker het beste voor met al zijn kinderen! Jezus leerde ons een gebed met als beginwoorden: “Onze Vader, die in de hemelen is, geheiligd zij Uw naam”…
Is die Vader in de hemel ook reeds “Uw Vader”geworden? Luister je wel eens naar Zijn Woorden in de bijbel, die het Woord Gods is…of doe je alles in je leven slechts waar jij zin in hebt? Als je doet wat Hij zegt…dan betekent dat: ”genezing voor je ganse lichaam”.
Mijn gebed is dan hier: Heer, help ons om op het rechte pad te blijven,bewaar ons hart boven alles en laten onze ogen voorwaarts blikken en onze oogopslag rechtuit, gericht naar Uw lieflijke Woorden, opdat het ons goed zal gaan en wij gezond mogen blijven naar geest, ziel en lichaam!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten