vrijdag 22 augustus 2014

Oordeelsvorming (bijbelleesrooster)


Oordeelsvorming

Psalm 119:65-72
Psalm 119: 66 Leer mij goed onderscheiden en kennen, want ik stel vertrouwen in uw geboden.
Psalm 119: 71 Het is mij goed dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik uw inzettingen zou leren.
Dikwijls is het zo dat we nogal vlug een oordeel vormen over iemand die ons onrechtvaardig behandelt of behandeld heeft. Maar Jezus spreekt er ook over dat we inderdaad dikwijls wel de splinters zien in de ogen van iemand anders, maar onze eigen balk zien we niet!
Hoe beoordelen we onszelf? En hoe horen wij de anderen te beoordelen?

In deze 7 verzen uit psalm 119 kunnen we nogal wat leren om een juist “oordeel” te leren vormen! Om te beginnen heb ik er hier met opzet vers 71 uitgekozen, want in mijn persoonlijk leven ben ik erg verdrukt geweest toen ik jong was. Zonder hierover in detail te treden, kan ik u wel verzekeren, beste lezer, dat het met mij slecht zou zijn afgelopen als ik later niet de Heer Jezus als Verlosser en Heilbrenger van mijn leven had leren kennen. Ik was verloren en verdwaald, zoals we lezen in psalm 119 vers 67a…maar pas toen ik Joh.3:16 vernomen had en aandachtig had geluisterd naar Gods Woord, dat uitgelegd werd door een predikant, leerde ik om beter te onderscheiden en kennen en wilde ik ook graag meer en meer te weten komen over Gods Woord, om dat dan te leren onderhouden zoals we lezen in psalm 119 vers 67b. 

Vertrouwen krijgen in Gods geboden lezen we in psalm 119 vers 66 om goed te leren onderscheiden en kennen! Op de eerste plaats hield dat voor mezelf in: net zoals we in kunnen lezen in het Nieuwe Testament over de gevangenbewaarder die vroeg aan Paulus en Silas: Hoe moeten wij behouden worden? en als antwoord vinden we dan in Hand.16:31 Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis. 

Ik begon mijn vertrouwen te stellen in de Here Jezus, want ik begreep dat Hij mij veel meer waard is dan duizenden stukken zilver of goud (vs.72). Wat Hij heeft gedaan en gezegd dat is “uniek” en niemand zal dat ooit kunnen evenaren! Hij gaf zijn leven voor mij! Hij stond ook op uit de dood en gaf zo ook aan mij het eeuwige leven…maar ook gaf Hij mij zijn Heilige Geest in mijn binnenste, waardoor Hij mij zijn wil heeft geopenbaard.  

Hij wilde dat ik totaal opnieuw begon en Hij leerde mij wat “liefde” inhoudt.  In 1 Joh.2:3-6 kunnen we lezen wat dat allemaal betekent:

En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren. Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zo te wandelen, als Hij gewandeld heeft.

1 Joh.4:10 Hierin is “de liefde” niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor  onze zonden. 

Daarom is mijn gebed: Heer ik dank u dat U mij eerst hebt liefgehad en dat U mij hebt geholpen om “vernieuwd te worden in mijn binnenste “! Ik mocht een kind van U worden en U openbaart mij uw wil door Uw Woord en daardoor mag ik nu “leren onderscheiden” waar het op aankomt. Het is zelfs goed dat ik verdrukt ben geweest toen ik jong was, want daardoor leerde ik U kennen en Uw woord te onderhouden! U bent de allergrootste schat, die ik maar ontdekken kon in heel mijn leven. Ik mocht mijn vertrouwen op U stellen en ik dank U, want U stelt mij nooit teleur, want U bent de bron van elke liefdesdaad!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten