dinsdag 26 augustus 2014

Licht en donker (bijbelleesrooster)


Licht en donker

Spreuken 4:10-19 

Spreuken 4:18  Maar het pad der rechtvaardigen is als het glanzende morgenlicht, dat steeds helderder straalt tot de volle dag.

Spreuken 4:19 De weg der goddelozen is als duisternis; zij weten niet, waarover zij kunnen struikelen. 

’s Morgens als we opstaan zijn we blij als de zon schijnt en dat deze dag steeds helderder en warmer wordt naargelang het middaguur nadert en nog even daarna…maar ’s avonds als de zon weer verdwijnt, dan moeten we ons voorzien van ander licht, opdat we nergens over zouden struikelen!
Wanneer we foto’s bekijken, die onderbelicht zijn, dan gooien we die al vlug weg…we houden meer van helder belichte foto’s, waarop we duidelijk kunnen zien wat er op staat, nietwaar!
In het donker gebeuren eigenlijk ook steeds de diefstallen, of moordpartijen! Want dan is dat de beste tijd om niet “ontdekt” te worden!
Het is ook wel zo dat “stof” minder wordt gezien als het avond wordt. Als vrouw heb ik reeds dikwijls opgemerkt dat als ik aan het poetsen ben en de zon schijnt op mijn kasten en tafels…dan ligt er precies veel meer stof als ’s avonds! 

Dit alles ter inleiding op ons onderwerp van vandaag: licht en donker!

We kunnen ons afvragen: waar houden we het meeste van?
De ene houdt meer van de dag en van het zonlicht en van de zomer!
De ander houdt meer van de avond, van uitgaan of van de winter!

De vraag is echter hier: Wie wil er graag dat het zo donker is, dat je geen steek meer ziet voor ogen en je overal over struikelt?

Daar gaat het in ons onderwerp over! Want mensen die God uit hun leven willen verwijderen, verwijderen als het ware al “Het Licht” uit hun leven! 

Johannes 2:19-21 schrijft: Dit is het oordeel: dat het licht in de wereld is gekomen en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. Want een ieder die het kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn! 

Jezus Zelf zegt van Zichzelf in Johannes 8:12
Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben. 

Mijn gebed is dan hier:
Heer help mij om in Uw licht te wandelen, dag na dag, zodat ik geen kwade dingen bedrijf en niet zal struikelen. Behoed mij voor vallen. Mogen de mensen zien Wie U bent en mag Uw Woord zijn als een “lamp voor hun voeten”. Gebruik mij als iemand die dat Licht zet op de standaard en gebruik mij om de weg te wijzen naar “De Grote Lichtbrenger: Jezus Christus”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten