Herstel van de sabbat
Nehemia 13:15-22 Herstel van de sabbat
Neh.13:17 … Wat doet
gij daar voor schandaligs dat gij de sabbatdag ontheiligt?
In
Nehemia 12:27-43 werd er bij de inwijding van de heropgebouwde muur van Jeruzalem
een feestelijke inwijding verricht en de priesters hadden toen zichzelf en het
volk gereinigd, de poorten en de muur en ze hadden liederen gezongen en er was
grote feestvreugde geweest. Kortom ze hadden toen alles met vreugde hersteld
wat voordien kapot was gegaan!
…maar
al vlug vergeten ze hun vreugde en van die vernieuwing was al vlug geen sprake
meer. Steeds vervalt de mens weer in zijn slechte gewoontes. We kunnen denken:
dat was vroeger zo in die tijd…maar in de huidige tijd van het nieuwe testament
is het nog net zo. Steeds wil onze God dat er “vernieuwing” plaatsvindt, zowel
wat het huis van God betreft als van de dienaren. Want als de dienst in het
heiligdom niet meer heilig is, dan zal het leven van Gods volk al snel niet
meer heilig zijn. Nehemia 13 is hier vooral een bewijs van! Het gaat alsmaar
slechter! Eerst werd het huis van God verontreinigd, zoals we gisteren konden
lezen en moest alles weer door Nehemia hersteld en gereinigd worden toen hij
terugkwam. De bijdragen moesten weer gegeven worden en er moesten betrouwbare
priesters aangesteld worden: nieuwe leiding dus om aan de broeders uit te
delen.
…dit
alles is nog maar pas gebeurd of het volgende schandaal doet zijn intrede: nl.
de sabbat wordt ontheiligd! De mensen doen precies of het is een dag gelijk een
andere en doen hun gewone bezigheden en andere volkeren zoals de Tyriërs
profiteren als handelsvolk mee van deze slechte gewoonte. (vs.16)en verkochten
ook hun koopwaar aan hen op die sabbatdagen!
Dat
was natuurlijk ook niet naar de zin van Nehemia en hij moest hen daarover weer
eens terechtwijzen en hen herinneren aan de rampspoed die God daarom vroeger
over hun stad had gebracht .Hij wees hen op de toorn van God als ze de sabbat
zo ontheiligden. En Nehemia sloot toen ’s avonds de deuren voordat het sabbat
werd en stelde enige van zijn knechten bij de poorten op. Ook kregen de
handelaars een flinke vermaning, zodat ze niet meer voor de muur zouden durven
overnachten!
Het
doet me denken aan de woorden van De Heer Jezus Zelf in Lucas 11:15-17
En
Hij ging de tempel binnen en begon hen, die in de tempel verkochten en kochten,
uit te drijven en de tafels van de wisselaars en de stoelen van hen, die de
duiven verkochten, keerde Hij om en Hij liet niet toe, dat iemand enig voorwerp
door de tempel droeg en Hij leerde hen en sprak tot hen: Staat er niet
geschreven, dat mijn huis een bedehuis zal zijn voor alle volken? Maar gij hebt
er een rovershol van gemaakt.
We
zouden hierbij kunnen opmerken en weer zeggen: jazeker dat was in de tijd van
de wet en Jezus Zelf is daar door de schriftgeleerden en Farizeeën in die tijd
ook op gewezen dat Hij soms wonderen verrichtte op de sabbat of mensen
genas…maar Jezus vermaande hen dan ook weer, want “nood breekt de wet”!
Geldt
deze regel voor ons ook nog: nl. dat we een sabbatdag moeten houden?
We
zouden kunnen opmerken dat we in de “genadetijd” leven en in vrijheid, want
Christus is ons komen bevrijden van het houden van de wet, want dat kan toch
geen mens volbrengen…slechts Jezus Christus Zelf heeft “de wet vervuld”. Maar
Jezus vraagt wel van ons om Hem te gedenken en dat mag zelfs elke dag! De
sabbat is gegeven als rustdag! God rustte ook uit op de zevende dag van al zijn
scheppingswerk en het is goed voor de mens om zes dagen te werken en één dag te
rusten. Dat is zelfs goed voor de gezondheid!
Het
leven van de eerste christenen zag er zo uit in Handelingen 2:41
Zij
dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden
ongeveer drieduizend zielen toegevoegd. En zij bleven volharden bij het
onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de
gebeden. En allen die bijeenvergaderd waren, hadden alles gemeenschappelijk. En
de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die behouden werden.
Mijn
gebed is dan hier dat wij ook zullen blijven volharden om de Here Jezus te
volgen en Hem te gedenken onder de vorm van brood en wijn, want zo dikwijls wij
dit doen, doen wij dat ter nagedachtenis van zijn dood. Wij mogen zo “maaltijd”
houden met Hem die ons liefheeft en voor ons de dood is ingegaan , opdat wij
zouden leven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten