maandag 17 november 2014

Indrukwekkend - Krachten (leesrooster)


Indrukwekkend – Krachten
Daniël 10: 1-21

Daniël 10:8  Toen ik dat grote gezicht zag, bleef er in mij geen kracht meer, alle kleur week van mijn gelaat, en ik had geen kracht meer over.

Daniël 10: 10   En  zie, een hand raakte mij aan en deed mij op knieën en handen sidderend oprijzen.

Daniël 10: 19b … en terwijl hij met mij sprak, werd ik gesterkt en ik zei: Mijn heer spreke, want gij hebt mij kracht gegeven. 

In dit gedeelte zitten voor ons wel wat lessen!

Eerst en vooral kunnen we opmerken in het eerste gedeelte dat Daniël een openbaring van God krijgt omdat hij luistert naar het woord van de waarheid.

Daniël is een zeer beminde man…een man naar Gods hart. We merken op dat Daniël het gezicht van de Heer mag zien…een erg indrukwekkend beeld en daarbij hoort hij Hem ook spreken…terwijl zijn makkers voor dat gezicht  wegvluchtten en zich verborgen en bang werden(Daniël10:7) en daardoor Gods stem ook niet konden horen.

Het was een beeld dat ook in het boek Openbaringen terugkomt…het gaat over de eerste en de laatste en dus over God zelf! We kunnen het vergelijken met Petrus en Johannes en Jacobus die op de berg van verheerlijking ook de verheerlijkte gedaante van Jezus in witte klederen mochten zien en eveneens daarbij Mozes en Elia. Maar nadien zagen ze niemand anders dan Jezus alleen!

Ook Mozes en Elia hebben bijzondere ontmoetingen en krachten van de Heer ontvangen…net zoals in dit stuk dus Daniël. Mozes heeft de gedaante van God ook mogen zien, terwijl God hem met zijn hand bedekte en Elia kreeg in de woestijn speciale kracht waardoor hij 40 dagen en 40 nachten aan een stuk kon wandelen en zo werd hij geleid tot aan dezelfde berg Horeb, waar Mozes ook met God heeft gesproken…en Elia kon daar toen ook met God spreken. 

We kunnen ons afvragen wanneer kunnen we God zien en wanneer kunnen wij Hem horen spreken?

Daarvoor zouden we naar de Hebreeënbrief 12:12-14 kunnen gaan en daar lezen we dan:Heft dan de slappe handen op en strekt de knikkende knieën en maakt een recht spoor met uw voeten, opdat hetgeen kreupel is niet uit het gelid gerake, doch veeleer geneze. Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, want zonder deze twee dingen zal niemand de Here zien!  

De les die we hieruit dus kunnen leren is: naar vrede jagen en naar heiliging als je God wil zien!

En als je Zijn Stem graag wil horen dan moet je niet komen met je eigen krachtinspanningen en ook niet als iemand die niet weet aan wie hij zijn leven heeft te danken…want dat leren we uit de volgende verzen:

Alle kleur week uit het gelaat van Daniël en hij had geen kracht meer, toen Daniël dat gezicht zag. Toen hoorde ik het geluid van zijn woorden (vers 8 en 9)

De Heer Jezus wil ons ook aanraken en genezen…dat heeft hij tijdens zijn aardse leven heel dikwijls gedaan…Hij legde dan Zijn Handen op hen, ook op kleine kinderen legde Hij zijn zegenende Handen. Hij is gekomen om mensen te redden van hun zonden en als een Herder te zorgen voor zijn schapen...ook voor de verloren schapen om hen terug te brengen naar zijn stal! 

De grootste les voor vandaag is:

 Laat God uw kracht zijn in uw leven, verwacht sterkte, vrede  of genezing van Hem.  Zie daarbij alleen op Jezus, de Leidsman en voleinder van ons geloof.

Je hoeft daarbij niet bang te zijn, maar slechts alleen maar op Hem te vertrouwen en naar zijn waarheidswoorden te luisteren. Je hoeft niet te vluchten of je te verbergen voor Hem, want voor Hem ben je een zeer beminde man of vrouw als je tenminste naar vrede en heiliging met Hem en met je naaste jaagt!

Laat de lijkbleke kleur veranderen door Hem, die kleur aan je leven kan geven, want Hij heeft zelf de “dood” overwonnen…Hij kreeg die witte doodskleur reeds zelf voor ons allen aan het kruis en Hij zegt: Sta op en maak een recht spoor met je voeten, want Ik leef vandaag en stond op uit de doden.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten