donderdag 27 november 2014

Roepen (leesrooster)


Roepen
Jesaja 40: 1-11 

Jesaja 40 : 9  Klim op een hoge berg, vreugdebode Sion; verhef uw stem met kracht, vreugdebode Jeruzalem, verhef ze, vrees niet; zeg tot de steden van Juda: Zie hier is uw God! 

Het doet me denken aan onze vakantie in Oostenrijk! Als we daar op een hoge berg stonden en dan onze stem verhieven en gingen roepen dan klonk er zo’n “echo” en dat was formidabel om dat te horen!
De psalm 121:1 zegt: Ik hef mijn ogen op naar de bergen: Vanwaar zal mijn hulp komen? en vers 2 geeft dan een antwoord: Mijn hulp is van de Here, die aarde en hemel gemaakt heeft. 

Ook Johannes de Doper heeft ooit geroepen in de woestijnwildernis:  “Zie het Lam Gods, dat wegneemt de zonden der wereld”!

4 keer wordt in dit gedeelte over “roepen of stemverheffing” gesproken.

De eerste keer in vers 2 gaat het over “troost” en roept: “de lijdenstijd is volbracht, de ongerechtigheid is geboet! 

De tweede keer in vers 3 gaat het over dat iemand roept :” Bereidt in de woestijn de weg van de Heer en effent in de wildernis een baan!

vers 5 En de heerlijkheid van de Heer zal zich openbaren en al het levende tezamen  zal dit zien, want de mond van de Heer heeft het gesproken! 

De derde keer in vers 6 waar iemand zegt :Roep. En dan hoor je een vraag: Wat zal ik roepen?

Het antwoord dat daar dan staat laat de vergankelijkheid van de mens zien: alle vlees is als gras en al zijn schoonheid als een bloem van het veld. Het gras verdort, de bloem valt af…maar het woord van de Heer houdt eeuwig stand! 

De vierde keer in vers 9 is klimmen op een hoge berg en uw stem verheffen , als een vreugdebode, met kracht en dan te roepen: Zie hier is Uw God! Zie de Heer zal komen met kracht en zijn arm zal heerschappij oefenen. Zie zijn loon is bij hem en zijn vergelding gaat voor Hem! 

In vers 11 zien we een prachtig citaat staan voor al diegenen die naar Zijn Roepstem willen horen:
Hij zal als een herder zijn kudde weiden, in zijn arm de lammeren vergaderen en ze in zijn schoot dragen; de zogenden zal hij zachtkens leiden. 

Dit laatste vers doet me denken aan psalm 23 waar geschreven staat:
De Heer is mijn Herder, mij ontbreekt niets,
Hij doet me nederliggen in grazige weiden… 

Toen de Heer Jezus op aarde leefde, riep Hij ooit Lazarus op uit het graf:
Lazarus kom naar buiten! En Lazarus kwam naar buiten nadat hij vier dagen in het graf had gelegen.

Ook de Heer Jezus lag ooit drie dagen in het graf…maar Hij stond zelf op uit de dood!

De HeerJezus roept nu ook tot ons: (vanuit zijn hemel!)
Ontwaakt, gij die slaapt en sta op uit de doden!
…en Ik wil  over U lichten!  

Roep a.u.b. niet terug: “Weg met Hem, kruisig Hem” opdat je zelf koning kan blijven in jouw leven!

Want ooit komt de dag dat onze vergankelijkheid voorbij is !

Ooit  zal iedere knie moeten buigen voor “de Koning der Koningen”. En dan zal ieder moeten wegdragen wat hij hier op aarde gedaan heeft: hetzij goed, hetzij kwaad! 

Ooit komt de dag dat ook de Heer jou zal toeroepen vanuit jouw graf en dan zal jij verbaasd zijn over hetgeen je dan zult zien en horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten