maandag 10 februari 2014

Gedicht: Hier + overdenking


Hier
Hier vanuit deze uitkijktoren
word ik opnieuw geboren
kan men stille woorden horen 

Hier bespeur ik grote almacht
adembenemende groene pracht
en een oase van nieuwe kracht 

Hier is geen vuiltje in de lucht
er gaat geen kwaad gerucht
men slaakt geen diepe zucht 

Hier is alleen maar rust en vrede
leg ik mijn hand in Zijn hand als bede
en wandel graag nu met Hem mede 

Hier in uw bos kom ik alle dagen
zijn er antwoorden op vragen
die mij wonderlijk intens behagen 

Hier geloof ik in het leven
kan niet anders dan me geven
aan Hem met wie ik ben verweven 

Hier ontstaat een nieuw verhaal
vanuit Uw schoot in onze taal
geneest het iedere kwaal 

Maria Segers             21 februari 2011
 

Bijbeloverdenking:
Leviticus 14: 1-20   Spanning rond de uitslag

vers 19 Vervolgens brengt de priester het reinigingsoffer en voltrekt zo voor degene die van zijn onreinheid moet worden gereinigd de verzoeningsrite. Daarna wordt het dier voor het brandoffer geslacht.

In dit gedeelte gaat het vooral over het reinigingsritueel dat door de priester moet worden uitgevoerd, voor iemand die van zijn melaatsheid genezen wordt verklaard en dus rein is!
Er gaat heel wat spanning vooraf voor de melaatse...eerst al omdat hij de ziekte heeft gekregen en daarna ook omdat hij uiteindelijk de uitslag moet krijgen van de priester om te horen dat hij er nu uiteindelijk vanaf is, maar door een reinigingsoffer nog rein moet worden verklaard van deze ziekte door de priester en de verzoening hierover ook nog moet doen!

Vandaag ben ik ook naar de dokter moeten gaan omwille van "griep" en heb ook een aantal dagen verbod gekregen om onder de mensen te komen, om hen niet te besmetten met mijn ziekte. Hij heeft me ook de nodige medicatie voorgeschreven. De dokter stelde de diagnose en ik hoop er nu dan binnenkort door het nemen van die medicatie van verlost te zijn! Ziek zijn brengt spanningen  met zich mee en zeker als het om erge ziektes gaat, zoals kanker bv. als je dan de uitslag verneemt kan je gemakkelijk uit je veld worden geslagen...en als er dan nog chemo bij moet komen ook...dan zal het spanningsveld zeker nog verder oplopen.
Hetzelfde geldt voor examens: eerst is er de spanning vooraf en dan volgt de uitslag en dan maar hopen...dat het een goede uitslag wordt.
 
In Matteüs 8:1-4 lezen we ook een verhaal van een melaatse die door Jezus wordt genezen, nadat deze man eerst neervalt voor de voeten van Jezus en uitroept: Heer, indien Gij wilt, kunt Gij mij reinigen. En Jezus strekte Zijn Hand uit en raakte hem aan en zei: Ik wil het, word rein! En terstond werd hij rein van zijn melaatsheid!
Oef! De spanning was eraf voor deze melaatse...maar toch nog niet helemaal want...Jezus zei er iets achter: Ziet toe, dat ge het aan niemand zegt, maar ga heen, toon u aan de priester en offer de gave, die Mozes heeft voorgeschreven, HUN TOT EEN GETUIGENIS!

Het verhaal uit leviticus laat ons zien dat de priester de "verzoening" moet voltrekken door een reinigingoffer te brengen en een dier als brandoffer te slachten.
Voor ons is dat weer een les om over na te denken: Van nature zijn we allemaal onrein door de erfzonde...maar door onze bekering kunnen we hiervan verlost worden, als we ons laten reinigen door "De Hogepriester: Jezus!" want Hij alleen kan ons reinigen. Hij alleen heeft het reinigingsoffer voor ons allen voltrokken. Hij werd door Zijn eigen Vader verlaten op het kruis van Golgotha, omdat daar alle schuld van alle mensen en eveneens alle ziekten op Hem kwamen te liggen...Hij werd daar "het Lam"...het dier dat als brandoffer voor onze verzoening werd gebracht!
Daarvan mogen door onze daden laten zien aan anderen dat wij HET GETUIGENIS VAN HEM HEBBEN GEKREGEN VAN GENEZING! Hij bracht rust en vrede in ons leven. Hij heeft ons genezen ! Zijn bloed diende als verzoeningsoffer!

En ook al worden wij hier op aarde nog wel eens ziek,... we mogen toch weten dat Hij het lijden van elke ziekte droeg op het kruis! Wij mogen Hem dankbaar zijn voor zoveel goedheid dat Hij ons schonk en dat wij steeds tot Hem mogen bidden in alle vrijmoedigheid, want door Hem zijn wij "rein verklaard"! De spanning in ons leven is er af! De uitslag is positief en bemoedigend als we tenminste luisteren naar hetgeen Hij ons te zeggen heeft en luisteren naar hetgeen "HIJ WIL".

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten