zaterdag 22 februari 2014

Gedicht: Zegen + overdenking


Zegen

Koning Jezus overwon
elke zonde, elke ziekte, elke pijn
Deze Verlosser is mijn
tweemaal brood, eenmaal dood
tweemaal wijn en rood
altijd levend en altijd rein
in Hem ben ik groot
al ben ik klein

en vaar mee in Zijn reddingsboot
zo mag ik dubbel gezegend bij Hem zijn! 

Maria Segers     19 februari 2013
 
Bijbeloverdenking:

Leviticus 19:1-12 Sociale wetten
vers 3 Ieder zal voor zijn moeder en zijn vader ontzag hebben en mijn sabbatten houden: Ik ben de Here, uw God.
Even een beetje uitleg bij mijn gedicht:
Mijn gedicht: "Zegen " is opgesteld na dat ik op een zondag "het brood en de wijn " dat tot Jezus' nagedachtenis van zijn dood moest zijn, mocht eten en drinken. In onze kerkgemeenschap, die plaatsvindt op zondagmorgen, kwam het brood "toevallig" net bij mij tweemaal aangereikt door diegene die het avondmaal leidt en inzegent...ik wist dus eerst niet langs welke zijde (links of rechts dus)ik een stukje brood ging nemen en met de wijn gebeurde toevallig net hetzelfde, die kreeg ik ook tweemaal aangereikt langs beide zijden...tenslotte koos ik om het brood en de wijn die mij rechts werd aangereikt te nemen! Door dit feit voelde ik mezelf "DUBBEL GEZEGEND". Het is me in al die jaren dat ik "de zondagsdienst" heb meegemaakt, nog nooit overkomen!
Onze God zegt in vers 2 "Heilig zult gij zijn, want Ik, de Here uw God, ben heilig." Ook 1 Petrus 1:14-16 zegt het zo: "Voegt u als GEHOORZAME KINDEREN, niet naar de tijd uwer onwetendheid, maar gelijk Hij, die u geroepen heeft, heilig is, wordt ook gijzelf HEILIG IN AL UW WANDEL; er staat immers geschreven: Weest heilig want Ik ben heilig.
God vraagt van ons allemaal dat wij "ontzag en eerbied" zullen hebben voor Hem, die ons heeft vrijgekocht met zijn eigen bloed ...Hij heeft voor onze zonden: "DE BORGSOM BETAALD"...Hij heeft onze schuld vereffend en ons gered van de gevangenis waarin wij door de erfzonde zijn verzeild geraakt. Hij vraagt dat wij Hem "dankbaar" zullen zijn voor dit feit...maar bovendien heeft Hij ons wetten gegeven naar onze naasten toe, die wij moeten eerbiedigen en in ons geweten, in ons hart staan die wetten gegrifd...niet op tafelen van steen, maar op tafels van vlees... ZIJN SOCIALE WETTEN, die kent ieder mens en is samengevat in twee geboden: Bovenal bemin één God = bemin uw naaste als uzelf! Uit het gedeelte van Leviticus in dit stuk vraagt God om te beginnen Hem niet voorbij te lopen op "de sabbat" ...voor ons is dat de dag dat wij zijn dood "herdenken" en begrijpen wat dat allemaal inhoudt. Maar het is de dag van vandaag een feit dat de kerken meer en meer "leeglopen"...de mens is niet meer geïnteresseerd in Zijn Schepper. God is onze Vader en eigenlijk is Hij zelfs ook onze Moeder...Hij is het die zich ontfermt over al "zijn kinderen"...Hij is barmhartig en genadig...denken we maar even aan het verhaal van de "verloren Zoon" hoe de vader staat uit te kijken totdat zijn zoon hem weer terug in zijn armen valt...totdat de zoon vergeving vraagt en weer weet wie zijn vader en moeder is...ze zijn bereid om hem ogenblikkelijk te vergeven als hij op zijn knieën valt!
Vader en moeder moeten beiden één vlees zijn zegt God vanaf het begin der schepping...en de vader is het die verantwoordelijkheid draagt voor zowel zijn vrouw als voor zijn kinderen...dat is sociaal gezien ook zo...de man is eerst geschapen en daarna de vrouw als hulp voor de man...maar beiden zijn gelijk en één...zo is het ook met God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest...allen zijn ze gelijk en één met elkaar... en dat is waar het om draait in "HET SOCIALE LEVEN" eveneens. God heeft Zijn geboden gegeven als "zegen" voor ons leven...wie zich houdt aan de wetten van God en ze niet aan de kant schuift, zal ook geen "boetes moeten betalen" of zal er ook geen proces hoeven te volgen!
Zo gaat het hier in onze wereld net hetzelfde, wie de verkeersregels overtreedt, zal een proces moeten betalen of de gevangenis worden ingegooid, of zelfs worden gedood door een ongeval dat door eigen schuld (bv. dronken achter het stuur kruipen) veroorzaakt wordt...om dan nog maar te zwijgen over het feit, hoe ook anderen slachtoffer kunnen worden van zulke daden.
We hoorden pas op het nieuws dat er verschillende meisjes verkracht werden door taxichauffeurs, die hen meenamen naar "Ter kamerenbos" ...maar wanneer we zulke dingen horen, dan gruwelen we reeds van deze feiten. In Rusland zien we dat er slachtoffers vallen, huizen worden in brand gestoken...en nooit houdt het geweld precies op...wanneer we de kranten lezen, staat het vol van misdaden...diefstal, juwelierszaken geplunderd, moord en brand in schering en inslag geworden...familiedrama's, kinderen die te vondeling worden gelegd...ons sociale leven gaat meer en meer kapot...
Conclusie: Laten we meer letten op hetgeen God ons zegt: Weest heilig, want Ik ben heilig! ...en loop niet over al zijn opgeschreven wetten heen...maar lees "ZIJN REGLEMENTEN" eens na in "Zijn woord" en dan volgt er "ZEGEN" op al "UW WEGEN"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten