zaterdag 15 februari 2014

Gedicht: Vers brood + bijbeloverdenking


Vers brood
Zijn Zelfrijzende Bloem
bakte mij tot vers brood
dat afgesloten en donker
is gerezen uit dit Wit
licht deeg. Zijn zout bracht
mij op smaak. Geopend
nam Hij Zijn doek weg
en plaatste mij zichtbaar
hoog boven stormen uit
als een lichtbaken in
Zijn Vuurtoren. Ingelegd
in een zee van zout
voor tijdloos behoud.
Bederfwerend.
 
Als een bloem van goud.

Maria Segers 
15 februari 2014

Bijbeloverdenking:
Matteüs 5: 13-26  Smaakmakers en lichtdragers

Mijn gedicht is ontstaan uit deze titel...brood zonder zout smaakt flauw! En een zee zonder lichtbakens zijn gevaarlijk! Maar ik ben gerezen uit Zijn Brood en Hij wil dat ik een vers brood ben met zoutsmaak voor andere mensen om smaak te geven aan hun harten! Brood dat eerst wordt afgedekt door een doek en in het donker is geplaatst kan dan pas "rijzen" uit het meel met gist of uit zelfrijzende bloem ! Terwijl ik vanmorgen aan het stofzuigen was dwaalden mijn gedachten over dit thema vrij rond in mijn hart en het geluid kwam tot uiting in mijn gedicht dus! Mijn Heer en mijn God is "DE GOUDEN  EN WITTE BLOEM" die uit ZICHZELF IS VERREZEN tot nieuw leven! Hij heeft de dood voorgoed overwonnen! Door Hem mogen wij de weg ook wijzen als "lichtbakens" of "vuurtorens" in de donkere nachten van de mensenzee...waar mensen op weg zijn naar troost of naar hoop ...naar dat eeuwige Licht, dat ook voor hen schijnt! Onze Heer Jezus plaatste ons hoog op een rots, boven alle windstormen uit...want Hij is de RUSTBRENGER. Hij verlangt dat wij ook zulke rustbrengers en liefdebrengers zijn door Hem te gehoorzamen. Zijn wetten, die Hij aan zijn profeten gaf, die heeft Hij ook aan ons gegeven...alleen Hij kon die allemaal vervullen, maar wij mogen Hem daarin trachten na te volgen en wij krijgen van Hem ook de opdracht om andere mensen zijn geboden aan te leren, want dan zullen wij zelfs groot heten in Zijn Koninkrijk als we ze leren en ze zelf ook uitvoeren (vers 17-20). Het is niet genoeg om zoals de Farizeeën en schriftgeleerden te zijn...alhoewel zij de schriften zelfs bijna op hun duimpje kenden...wilden ze toch niet tot Jezus gaan om in Hem te geloven en daar draait heel het evangelie om! Wij mensen zijn niet in staat om in ons eentje "uit de dood te verrijzen"...wij hebben allemaal Jezus nodig in ons leven...HIJ IS DE LEVENGEVER, DE SMAAKMAKER EN DE LICHTDRAGER... Wie in Hem gelooft, zal niet sterven, maar leven in eeuwigheid!

Hij wil wel dat we als zout zijn, dat het bederf van de wereld moet tegengaan, maar ook het bederf dat in ons eigen hart schuilt! Wij moeten daarvoor tot het Licht gaan en niet in het donker blijven! God vraagt daarom ook dat wij het licht doorgeven, wij moeten als "zonnetjes" zijn in de levens van andere mensen en zeker tegenover onze broers en zusters van onze eigen kerkgemeenschap! God is liefde...en Hij verlangt op de eerste plaats dat wij ook LIEFDEBRENGERS zijn, net als Hij deed en de wet totaal heeft vervuld...wij zijn elkaar niks anders schuldig dan elkaar lief te hebben! Dat is prioriteit en het belangrijkste in ons leven! Al onze gaven of talenten zijn niets waard, als ze niet worden gedaan uit liefde voor Hem of voor onze naaste! Niets mag uit eigenbelang worden gedaan! (vers 23-24)

God houdt ervan dat we Hem offers brengen met onze lippen en Hem eren, maar Hij houdt er niet van als wij naar zijn altaar gaan als we ondertussen onze broeders en zusters niet kunnen verdragen. We moeten nooit onze naasten "uitschelden" of ermee in haat leven...want dan kun je zelfs vervallen aan "het gerecht"...haat staat gelijk met moord voor God en een moordenaar zal vervallen aan "de Hoge Raad" (vers21) ...en later staan we dan nog eens voor "DE RECHTVAARDIGE RECHTER" en die oordeelt steeds met een juist oordeel over elke mens! Luister dus naar Hem en doe wat Hij van je vraagt, opdat je groot mag zijn voor Hem!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten