zondag 10 november 2013

Gedicht: De balsemende Man en een bijbeloverdenking


De balsemende Man 

Vandaag kwam De Man met zijn balsem
en dit verzachtte al mijn wonden
Zijn Woord goot Hij onverwachts uit
als zalfolie en heeft mij verbonden
met windsels van bevrijd leven
die eerst de dood omwonden 

Ontbloot bemerkte ik pas genezing
en overwon inwendige legerstrijd
van niet uit te drukken woorden
naar liefdevolle afhankelijkheid                           

Gelukzaligheid vult nu heel mijn kelk
en voert mij naar het Koningskind
dat eerst gevoed wordt door de melk
en teder en zachtjes wordt bemind
en wonen mag in Gods huisgezin
dagelijks groeiend welgezind 

Maria Segers            5 november 2013


Dit is momenteel mijn nieuwste gedicht!

Hierbij een passende bijbelse overdenking uit: Lucas 18: 9-17 
Hoe kom je het koninkrijk Gods binnen?

vers 17: Wie het koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind zal het voorzeker niet binnengaan.

We zien hier eerst een verhaal dat hier verduidelijkt waar Jezus de mens wil op wijzen om het Koninkrijk Gods te kunnen binnengaan. Wat blijkt hier? Er gaan 2 mensen op naar de tempel om te bidden en slechts één had de juiste weg gevonden naar Gods hart. Het is een verhaal over een Farizeeër die zichzelf verheerlijkt en minzaam neerkijkt op de tollenaar. De tollenaar keerde gerechtvaardigd naar huis terug en vond de weg naar Gods koninkrijk. Waarom? Hij voelde zich niet waardig om zijn ogen nog maar op te heffen naar de hemel: hij voelde zich een zondaar en zocht "genade" bij God. Hij erkende zijn miserabele toestand. De Farizeeër was iemand die zichzelf goed genoeg vond en dacht te kunnen binnengaan door eigen verdiensten en daarenboven sloot hij anderen buiten die in zijn ogen niet voldeden aan Gods wetten.
God wil nochtans dat we onze eigen nood inzien en daardoor God gaan zoeken om ons te laten reinigen of genezen. Het gaat erom om ons "afhankelijk" op te stellen naar God toe en daarom is het belangrijk om "als een kind " te komen dat afhankelijk is van zijn ouders!
Het feit dat Jezus niet wil dat de mensen verhinderen dat de kinderen door Hem worden aangeraakt en gezegend zegt genoeg in dit gedeelte. Voor zodanigen dus, die komen als een kind, die kunnen binnengaan in zijn koninkrijk! Een kind is in alles afhankelijk en maakt zich geen zorgen over zijn eten, drinken, kleding, onderdak, warmte enz. want het weet dat daar automatisch voor wordt gezorgd omdat het woont in "het huisgezin" van zijn ouders!
Het is dus belangrijk in ons leven om niet alles zelf voor elkaar te krijgen, maar onze zorgen, onze noden te brengen bij de Heer Jezus, die de poort of de deur is naar Gods huisgezin en slechts door Zijn genade kunnen wij gerechtvaardigd worden!

Gebed:  Heer, U verhoort ons gebed wanneer wij in onze onmacht uitroepen: Ik kan niet meer! Mijn woorden schieten tekort. Ik tracht mijn ogen op te richten naar U, maar ik zie nog veel te veel naar mijn omstandigheden... ik zoek Uw aangezicht, want ik ben in alles afhankelijk van U, abba, abba Vader! U bent een Vader die troost en sterkt en liefde schenkt. Uw hart is bezorgd om Uw kinderen. U wil hen verkwikken en "levensmoed" geven. U ziet onze tranen, maar U wil dat we juichen!  U bent gekomen naar deze aarde om "leven en overvloed" te schenken aan Uw schepselen. Niets was U te veel om ons daarvan te overtuigen. U zette Uzelf daarvoor zo in, dat U daarvoor zelfs de dood inging om ons te laten ingaan in Uw eeuwig Vaderhuis. Dat maakt ons nederig, maar ook blij en vrij om U te danken en te springen in de wei als veulentjes die van "de stal" naar "een hemel van groen" mogen gaan, via de Goede Herder, die via het kruis daarvoor de hemelpoort wijd open heeft gezet of zoals een moeder haar ingang wijd opent om dan in pijn haar kind te baren, maar daarna vreugde kent door het nieuwe leven van het pasgeboren kind! Met liefde stelde de moeder zich open om te ontvangen om het daarna te voeden met de melk en later met de vaste spijs. Zolang het opgroeit, blijft het afhankelijk van zijn ouders, die zelf in afhankelijkheid van God kunnen doorgeven wat ze van Hem hebben ontvangen!



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten